|
Tillbaka
Bilderna
är bara thumbnails, klicka på dem för att få
större bild.
|
FÖRORD
|
I
samband med att sportdykare från föreningen SVEG
sökte efter lämningar under vatten norr om Skanörs
hamn, hittades 1993 ett vrak i området. För att
få en bedömning av vraket kallades marinarkeologer
från Fotevikens Museum till platsen. Man konstaterade
att fyndet med stor sannolikhet var det vrak som redan 1992
hade lokaliserats i samband med arbetet att säkra det
s.k. "Tegelvraket". På grund av dåligt
väder under säkringsarbetet kunde ingen undersökning
göras av vraket och eftersom säsongen för dykning
var över bestämde man att vänta till nästa
år för vidare inspektion. Eftersom
flera typiska kriterier för vad som betecknar en kogg
enligt Reinder Reinders stämde överens med vraket
i Skanör, gjordes bedömningen att det rörde
sig om ett unikt fynd som krävde vidare dokumentation.
Fotevikens Museum bestämde sig för att genomföra
en mer omfattande undersökning av vraket. Tillstånd
till detta söktes hos länsstyrelsen. Under den tvåårsperiod
som arbetet pågick framkom ett omfattande dokumentationsmaterial.
Nu
framlagda rapport låg, vad gäller Anders Bunses
bidrag, klar redan 1997. Den har kompletterats med delar p.g.a.
senare gjorda resultat i det ständigt pågående
forskningsarbete som sker kring Skanörskoggen. År
1998 startade dessutom Fotevikens Museum i samarbete med Malmö
Stad ett stort projekt, "Malmö Kogg", där
bl.a. en fullskalerekonstruktion av Skanörskoggen kommer
att göras. Detta arbete har under 1998 och 1999 föregåtts
av intensiv bearbetning av gjorda uppmätningar och måttagningar
som underlag för avancerade, tredimensionella digitala
ritningsrekonstruktioner. Under detta arbete har också
dykningar på vraket genomförts för kontrollmätning
av detaljer.
Upp
|
|
Det
faktum att det endast gjorts ett fåtal koggfynd tidigare
i Sverige gjorde att det fanns all anledning till att få
lämningen dokumenterad. Vraket utanför Skanör
skulle visa sig vara det hittills största av dessa svenska
koggfynd och med många detaljer bevarade. Förlisningsplatsen
norr om Skanörs hamn har direkt koppling till den säsongsbetonade
marknad som bedrevs i området under större delen
av medeltiden. De
större skepp som kom till platsen hade ingen möjlighet
att gå in till land utan fick ankra upp på redden
utanför för att lasta och lossa med hjälp av
mindre båtar, pråmar och vagnar. Dokumentationen
av vraket skulle förhoppningsvis ge vissa indikationer
om dess utseglingshamn, om skeppet kom med last eller skulle
lasta här etc. Det
var viktigt att se till vilka omständigheter som omgav
vraket. En bedömning skulle göras om hur illa utsatt
det var av yttre påfrestningar i form av vågor och
strömmar. Kunde vraket bli liggande kvar utan risk att
förfaras eller skulle någon typ av åtgärd
behövas sättas in för att rädda lämningen?
Indikationer
som ganska snart visade att vraklämningen hade koggliknande
drag var en viktig del i det kommande arbete. Ett påstående
i den riktningen måste beläggas innan det vinner
gehör. Bedömningen gjordes att det fanns tillräckligt
med material för att en hållbar sammanställning
kunde göras. Fotevikens
Museum fungerar delvis som en öppen institution där
det bereds möjlighet för utomstående intresserade
att delta i de flesta projekt som bedrivs. Museét anser
det vara viktig i det forskningsarbete som fortlöper, att
dela med sig av de kunskaper och erfarenheter som finns samt
att ta del och lära av andras. Undersökningen av Skanörskoggen
har t.ex givit ett stort antal personer från norra Europa
möjligheten att delta i projektet, allt ifrån några
dagar till hela grävsäsongen.
Upp
|
Skeppsvraken
kring Falsterbonäset
|
Falsterbonäset
är en av Nordens största skeppskyrkogårdar.
Varje år inrapporteras nya vrakfynd,alltifrån helare
vrak till lösfynd. Då de maritima lämningarna
är en viktig del i vårt lands kulturarv, utvecklades
i Vellinge kommun, till vilket Falsterbohalvön ingår,
vid mitten av 1980-talet ett stort och seriöst intresse
för att kartlägga vrakförekomsten i vattnen utmed
Skånes sydvästra hörn. Från att ha varit
en ideell föreningssatsning övergick verksamheten
i stiftelseform 1993 med bl.a. Vellinge kommun som iniativtagare
och strax därefter skapades Fotevikens Museum. Man utvidgade
nu intresseområdet till att omfatta hela Skånes
kust. Bredden på undersökningar och inventeringar
ökade i takt med möjligheterna att samla in fakta
från arkiv. Sedan 1994 arbetar en marinarkeologisk arkivarie
på heltid med registreringar och källinventeringar
av skrivna handlingar men också med att vidmakthålla
ett nätverk med kustbefolkningen runt hela Skåne.
På
stränderna kring Falsterbonäset kan man efter stormar
eller högvatten många gånger hitta ilanddrivna
skeppsdelar. Genom att avsöka stränderna med jämna
mellanrum har Fotevikens Museum en överblick och kan lägga
till uppgifterna i den sammanlagda bilden av vrakförekomsten
i området. Många privatpersoner kommer med tips
om var det ligger ilandflutna vrakdelar och i vissa fall även
om de ligger ett stycke ut i vattnet. Det
är alltså i vattnen där Skanörskoggen (1)
ligger som den moderna marinarkeologin i Skåne på
allvar startade. Här har också Fotevikens Museum
genom åren gjort en mängd vrakfynd varav några
ska nämnas i korthet. Exemplen belyser det unika kulturminneslandskap
som finns under vatten vid Skanör-Falsterbo. Arbetet med
Skanörskoggen som beskrivs i denna rapport är således
endast en liten del i den digra forskningsuppgift som åvilar
Fotevikens Museum som det enda museum som aktivt arbetat med
marinarkeologi i Skåne under 1990-talet. Man
räknar med att det kan ligga upp emot femhundra vrak i
vattenområdet kring Falsterbohalvön. Bara under de
senaste 10 åren har ett 30-tal vrak observerats och undersökts.
Några av de vrak som ägnats speciell uppmärksamhet
förutom Skanörskoggen är det s.k. Knösenvraket
och Tegelvraket, både i nära anslutning till Skanörskoggen.
Dessa vrak har på olika sätt givit oss värdefull
information både när det gäller skeppens konstruktion
och funktion men de har även gett små glimtar av
livet ombord. De
förhållanden i vattnet som gjort att många
fartyg förlist i området råder än idag.
Sandflyttningen är fortfarande markant och gör att
det, trots moderna hjälpmedel, är vanskligt att trafikera
dessa vatten. Arbetet som Fotevikens Museum utför med att
kartlägga vraken är på grund av sandflyttningen
i det närmaste outtömligt. Sandrevlar flyttar sig
år från år och blottar nya vrak men samtidigt
täcks andra tidigare frilagda vrak, vilket gör att
man kan återkomma till en plats efter en viss tid och
göra nya upptäckter. Sanden som täcker vraken
har en bevarande egenskap och är därför viktig
när det gäller skyddet av lämningarna.
Tegelvraket
(2)
Ett
urval av vrak i vattnen runt Falsterbohalvön.
1991
påbörjades en arkeologisk undersökning av ett
skeppsvrak beläget norr om Skanörs hamn. Vraket som
ligger på ca 1,5 meters djup har last kvar ombord i form
av tegel, därav namnet Tegelvraket. Lasten består
både av murtegel och takpannor av munk/nunnetyp som fortfarande
ligger snyggt staplat i skrovet. Vrakets längd är
9,8 m och största bredd är 3,2 m. Lämningen ligger
med kraftig slagsida åt styrbord vilket gör att hela
skrovsidan är bevarad med 13 bordplankor på styrbord
och 6 bevarade bord på babord. Skeppet
är klent med skrovet byggt i klink och sammansatt med järnnitar
och rombiskt formade nitbrickor samt med spanten fästade
med trädymlingar. Efter en sista arbetsperiod på
vraket under 1992 avslutades dokumentationen med att ta dendroprover
för kronologisk datering samt att vraket täcktes med
sandsäckar för att förhindra erosion p.g.a sandflyttning.
Resultatet från dateringen gav, enligt Alf Bråthen,
tiden omkring 1540 (fällningsår för timret).
Skeppet har troligtvis varit omkring 12 meter långt och
fungerat som en typ av bruksbåt. Fynden av s.k. allmogebåtar/bruksbåtar
från denna tidsperioden är ovanliga, vilket gör
tegelvraket viktig som en framtida referens. Ett
stycke norr om Skanörs udde, i ett område kallat
Knösen, påträffades för första gången
1982 lämningarna efter ett skepp som efter undersökning
och dokumentation visade sig vara från mitten av 1100-talet.
Vid ett flertal tillfällen under den kommande tioårsperioden
gjordes undersökningar som efter hand gav mer och mer information.
Vid den avslutande grävningen 1992 hade man frilagt och
dokumenterat i det närmaste hela vraket. Vraklämningens
längd är 17 m och bredden är ca 4 m. Trots att
endast vrakets bottenparti är bevarat kunde förvånansvärt
många och ömtåliga fynd göras. Till de
mera intressanta fynden, förutom skeppskonstruktionen i
sig själv, räknas bl a en sköld, fler olika och
välbevarade tågverk (rep eller tross för ankare
och rigg), keramik, stora ansamlingar av matrester samt "skräp".
Konstruktionsmässigt är skeppet byggt på vikingatida
vis med klinklagt skrov (varje bordplankas underkant lagd utanpå
den undre plankans överkant), vilket hålls samman
med järnnitar, nitbrickor och trädymlade spant. Fynden
ombord, själva skeppskonstruktionen samt en dendrokronologisk
datering gjorde att man kunde ge lämningen den slutliga
dateringen till år 1148. Knösenvraket (3).
Dansken (4) Hösten 1990 påträffades detta
tidigare okända vrak, som ligger på 4 meters djup
i närheten av det s.k. Knösenvraket. Vid undersökningen
av vraket 1990 såg man endast en köl. Under nästkommande
års undersökning hösten 1991 påträffades
tegel och en skeppssida som delvis var övertäckt med
sand, samt spant med tillhörande kravellbordläggning.
Dendro-prov har tagits från kölen. I
juli 1993 rapporterades indikationer av detta vrak. Vraket
ligger på 7 meters djup cirka 400 meter från land.
Fyndet består av stående spant samt bordläggning
vid sidan om. I augusti 1994 gjordes en kort inventering av
vraket och då fann man att det är lämningar
av ett något större handelsskepp, eventuellt av ek.
Det är svårt att bestämt tolka vraket utifrån
hittills gjorda observationer. Inga stävar eller knän
eller dylikt kunde observeras. Vraket är 19-20 meter långt,
cirka 3,5-4 meter brett och ungefär 1,7-1,9 meter högt.
Det har tunna bord, cirka 4-5 centimeter tjocka, som är
maskätna. Vraket
upptäcktes redan 1967. Det ligger på cirka en meters
djup. Det är lämningen av ett segelfartyg med träskrov
och det kan vara från 1600-talet. Vraket är 25 meter
långt och 8 meter brett och dess höjd över bottnen
ligger på 1,6 meter. Skeppet är tätspantat,
ett 35-tal spant på styrbord och ett 25-tal på babord.
Det rör sig eventuellt om en korvett eller dylikt. Man
fann vid undersökningen dessutom en kanon som är cirka
3 meter lång och med en mynnings-öppning om cirka
5 tum. Den väger ungefär 1,5 ton. Vraket
upptäcktes 1971. Det är lämningen av ett segelfartyg
med träskrov och ligger 200 meter från land på
4,5 meters djup. Den synliga delen av vraket utgörs av
två stävar och två genom spantrader antydda
skeppssidor. Spanten sticker upp cirka 50 centimeter ur sanden.
Draggen
(5)
|
NSH
1967 (6)
|
NSH
1971 (7)
|
|
Tillvägagångssätt
och metod
|
En
successiv utveckling och utprovning av undersökningsmetoder
under vatten, vilka följer en given dokumentationsstandard,
har under årens lopp gjorts av Fotevikens Museum. Dessa
metoder har bidragit till ett lämpligt arbetssätt där
resultaten från olika objekt kan jämföras. Valda
metoder vid undersökningen av Skanörskoggen är
således anpassade till rådande bottenförhållanden
runt Skånes kuster och med syfte att passa även kommande
undersökningsobjekt i områden med relativt plan sandbotten.
Inledningsvis
dokumenterades vraket utifrån ett centrummåttband.
För att få en helhetsbild av läm-ningen övergick
dokumentationen till den metod som Harry Alopaeus vid Fotevikens
Museum utarbetat och som han kallar för måttbandsskissmetoden.
Denna gav i ett första skede en skiss över vrakets utbredning,
men efter hand som bilden av lämningen växte fram, togs
allt fler mått och skissen förändrades till att
bli en måttbandsritning. Denna ritning blev efter hand mer
detaljerad där allt fler och små detaljer kunde jämföras
i förhållande till varandra.
Genom
att arbeta fram en metod för flerpunktsmätning kunde
en tredimensionell bild skapas med möjligheter att rekonstruera
stora delar av skrovets form. Ett antal rör spolades ner
i sanden runt om vraket varifrån mått kunde tas från
lämplig höjd och position i förhållande till
mätobjektet. Ställningen stabiliserades med både
sneda och horisontella stöttor. På varje stolpe fanns
tre krokar fastmonterade, i vilka måttbanden kunde hakas
fast.
De
tre krokarna var alla monterade med en meters mellanrum där
den lägsta kroken satt alldeles ovanför botten. Eftersom
den högst belägna delen av vraket befann sig ca en meter
ovanför den omgivande botten kunde mått tas, om så
önskades, från fasta mätpunkter belägna ovanför
samtliga av de högst belägna skeppsdelarna. Med de valmöjligheter
som de fasta mätpunkterna innebar kunde man i de flesta fallen
arbeta med de ideala mätvinklar som ligger mellan 45 - 90
grader.
Med
hjälp av ett s k Webprogram till datorer kunde inmatning
av mätresultaten göras alltefter som arbetet framskred.
Både X, Y och Z-koordinater kunde matas in, vilket var en
förutsättning för att tredimensionella beräkningar
av vrakets form skulle kunna göras.
Måttbandsskiss
Måttbandet
bildar en cirkel eller gräns runt objektet som ska dokumenteras.
Det hålls på plats endast genom att det är uppspänt
mot spant och andra skeppsdelars ytterändor.
Från
varje vänd/fixpunkt tar man tre eller flera diagonalmått
i riktning mot övriga vänd/fixpunkter och får
på detta sätt en överlappande indelning i trianglar
av vraket. Trianglarnas vinklar förs efter dyket in på
ritningen med hjälp av passare och linjal.
Programmet
kan länkas till ett CAD-program (CAD = Computer Aided Design)
vilket möjliggör bearbetning och beräkningar av
olika rekonstruktionsförslag i en tredimensionell form. Under
1998 har ett dylikt, mycket avancerat system använts för
skeppets slutliga tredimensionella rekonstruktion.
Valet
av arbetsmetoder och tillvägagångssätt har lett
till att ett stort faktamaterial tillvaratagits för vidare
bearbetning. Detta har gett oss så pass mycket information
att vi redan nu kan jämföra vrakets faktiska detaljer
mer ingående med andra liknande fynd. För datering
av visst material har extern expertis blivit konsulterad. Material
som rep i olika utföranden och fragment av skor men också
analyser av påträffade kulturlager invid och ovanpå
kölen kräver en hel del vidare bearbetning för
att man ska få fram maximal information.
Översikskarta
av Skanör-Falsterbo med Skanörskoggens läge utprickad
norr om Skanörs hamn.
Upp
|
|
Under
1993 var målet med de första dykningarna att upprätta
en planskiss över lämningen. Uppmätningen skedde
utifrån ett centrummåttband draget längs med
kölsvinet. Detaljstudier gjordes också för att
jämföra vrakfyndet med de kriterier som finns uppställda
av Reinder Reinders över vad som betecknar en kogg. Vraket
uppvisade ett flertal av de för koggen kännetecknande
särdragen. Med utgångspunkt från de konstruktionstekniska
detaljer som framkom, samt de negativa omständigheter som
rådde i och kring vraket - dvs utsatt läge och risk
för att delar naturligt försvinner i det tidvis strömma
vattnet eller genom plundring söktes tillstånd från
länsantikvarien i dåvarande Malmöhus län
att få genomföra en mer ingående dokumentation
av lämningen.
För
att få lämningens utbredning klarlagd gjordes en s.k.
måttbandsskiss. Mätmetoden lämpar sig bäst
på platta lämningar utan allt för stora höjdskillnader,
ett förhållande som var rådande på fyndplatsen.
Metoden går ut på att ett måttband dras runt
hela lämningen på en och samma höjd. Måttbandet
viker av på ett flertal ställen runt lämningen
helt beroende på lämningens form och bildar på
så sätt ett antal punkter som kan kontrollmätas.
Diagonalmått mellan dessa punkter bildar ett antal trianglar
vilka låser lämningens utbredning. Dessutom kan mått
tas utifrån måttbandet till detaljer och konstruktioner.
Med skissens hjälp dokumenteras på ett effektivt sätt
olika skeppsdelars förhållande till varandra.
Under
1994 års arbete gjordes måttbandsskissen mera exakt
genom kompletterande mått, mätresultateten gjorde att
skissen övergick till en måttbandsritning. Utprovningen
och utvecklingen av mätmetod skedde dessutom utifrån
metallställning med tre eller fler punkter, vilken omtalats
tidigare. Mätmetoden anpassades till skånska förhållanden
där vraken oftast är platta och botten på de flesta
ställen är av sand utan sedimentlager. Tekniken som
arbetades fram skulle även visa sig fungera utmärkt
på andra objekt vid Falsterbohalvön där förhållandena
är liknande de vid koggen.
Under
1995 gjordes kompletteringar och förenklingar av mätmetoden
med hjälp av ett s.k. Web-program för datorer, vilket
utvecklats av Nick Rule i England. Web-programmet går i
stort ut på att kontrollera felmarginaler. Man kan kontrollera
vilka mått som är orimliga och/eller felaktiga, vilket
gör korrigering möjlig i ett tidigt skede.
Under
årets dykningar skedde friläggning av begränsade
områden i för och akter för att få fram
kölens form. Dendroprovtagning gjordes av innergarnerings
och bordläggningsplankor. Efter avklarad undersökning
säsongen 1995 säkrades vraklämningen med vägmattor
och sandsäckar. Ytan som skulle täckas var för
stor för att sandsäckar skulle kunna placeras över
hela området. Underminerade partier stöttades upp och
utsatta delar täcktes av säckarna. För övrigt
var vraket stabilt och stora delar täcktes redan av sand.
Dessa
säkringsåtgärder måste endast ses som en
temporär lösning av förhindrande av nedbrytningsprocessen.
Vill man bevara vraket finns egentligen endast en lösning,
nämligen att lyfta det i ett stycke för framtida bevaring
på land efter konservering.
Upp
|
|
Fyndplatsen
tillhör Skanör med Falsterbo socken i Vellinge kommun
och är belägen i vattnet som omger Falsterbohalvön.
I området där vraket ligger, strax norr om Skanörs
hamn, har ett flertal vrakfynd gjorts genom Fotevikens Museums
sjöinventeringar. Skanör var ju under större delen
av medeltiden ett centrum för bl a ett mycket rikt sillfiske
och fiskhandel, vilket bidragit till att man i området funnit
många tidiga vrak. Även vrak från efter medeltiden
finns i riklig mängd. Anledningen till denna stora vrakförekomst
är främst att området varit svårnavigerat
med sandrevlar som ständigt flyttat sig. Bottentopografin
har år från år sett annorlunda ut och gjort
inseglingen mot näset osäker.
Området
är varje år utsatt för hårt väder med
kraftiga höststormar. Strömmen i vattnet uppgår
tidvis till två knop. Det ringa djupet på fyndplatsen,
3,80-4,20 m, gör att vågrörelserna är mycket
påtagliga på botten. Med tanke på dessa omständigheter
är vraket märkligt nog välbevarat och i god kondition.
Sandrevlarna som ständigt flyttar sig en process som kan
liknas vid en långsam våg av sand som hela tiden rör
sig in mot stranden gör att lämningar friläggs
och täcks om vart annat. Så länge sanden täcker
dessa är detta ett ypperligt skydd för lämningarna.
När
de första undersökningarna inleddes 1993 var algväxtligheten
på vraket mycket liten. Detta tydde på att lämningen
varit dold av sand till relativt nyligen. Från 1993 till
slutet av säsongen 1995 har sandnivån sjunkit mellan
30-40 cm, vilket gjort att man kunnat följa växtlighetens
successiva etablering på frilagda delar av vraket, med en
markant ökning på de delar som varit fria från
sand längst. Även under årets kallare period,
november fram till mars, har växtligheten varit kraftig på
dessa frilagda partier.
Senare
kontroller på vraket visar att sandurgröpningsprocessen
är kraftig och fornlämningen riskerar därför
att, trots försök till säkring, förstöras.
Äldre
flygfoto över Skanör mot söder. Längst fram
i bilden ses Skanörs medeltida borgruin och Skanörs
kyrka. Kustlinjen till höger ut mot Öresund uppvisar
flera strandrevlar vilka byggts på sedan medeltiden. Koggfyndet
gjordes från borgen rakt ut åt höger på
bilden. Fyndplatsen är inte med på fotot.
Upp
|
Vraket
är 18,7 meter långt och 5,3 meter brett midskepps.
Lämningen är relativt platt med den högsta punkten
ca en meter över botten. Vraket har något slagsida
åt styrbord och ligger parallellt med stranden, i nordsydlig
riktning med fören mot norr. Sedan första besöket
på platsen år 1993 har en hel del sand försvunnit
i och kring vraket. Mycket sand ligger dock kvar innanför
skrovet och döljer stora delar av detta. Kölsvin med
mastspår, kölen, bordläggning, innergarnering,
bottenstockar och akterstäven hör till de huvudsakliga
detaljer som syntes ovan sanden och som under de följande
åren kom att bli föremål för en mera ingående
dokumentation.
Upp
|
|
|