SKANÖRS
KOGGEN
 

Tillbaka

Bilderna är bara thumbnails, klicka på dem för att få större bild.



 

FÖRORD

I samband med att sportdykare från föreningen SVEG sökte efter lämningar under vatten norr om Skanörs hamn, hittades 1993 ett vrak i området. För att få en bedömning av vraket kallades marinarkeologer från Fotevikens Museum till platsen. Man konstaterade att fyndet med stor sannolikhet var det vrak som redan 1992 hade lokaliserats i samband med arbetet att säkra det s.k. "Tegelvraket". På grund av dåligt väder under säkringsarbetet kunde ingen undersökning göras av vraket och eftersom säsongen för dykning var över bestämde man att vänta till nästa år för vidare inspektion. Eftersom flera typiska kriterier för vad som betecknar en kogg enligt Reinder Reinders stämde överens med vraket i Skanör, gjordes bedömningen att det rörde sig om ett unikt fynd som krävde vidare dokumentation. Fotevikens Museum bestämde sig för att genomföra en mer omfattande undersökning av vraket. Tillstånd till detta söktes hos länsstyrelsen. Under den tvåårsperiod som arbetet pågick framkom ett omfattande dokumentationsmaterial. Nu framlagda rapport låg, vad gäller Anders Bunses bidrag, klar redan 1997. Den har kompletterats med delar p.g.a. senare gjorda resultat i det ständigt pågående forskningsarbete som sker kring Skanörskoggen. År 1998 startade dessutom Fotevikens Museum i samarbete med Malmö Stad ett stort projekt, "Malmö Kogg", där bl.a. en fullskalerekonstruktion av Skanörskoggen kommer att göras. Detta arbete har under 1998 och 1999 föregåtts av intensiv bearbetning av gjorda uppmätningar och måttagningar som underlag för avancerade, tredimensionella digitala ritningsrekonstruktioner. Under detta arbete har också dykningar på vraket genomförts för kontrollmätning av detaljer.


Upp
 

Syfte med undersökningen

Det faktum att det endast gjorts ett fåtal koggfynd tidigare i Sverige gjorde att det fanns all anledning till att få lämningen dokumenterad. Vraket utanför Skanör skulle visa sig vara det hittills största av dessa svenska koggfynd och med många detaljer bevarade. Förlisningsplatsen norr om Skanörs hamn har direkt koppling till den säsongsbetonade marknad som bedrevs i området under större delen av medeltiden. De större skepp som kom till platsen hade ingen möjlighet att gå in till land utan fick ankra upp på redden utanför för att lasta och lossa med hjälp av mindre båtar, pråmar och vagnar. Dokumentationen av vraket skulle förhoppningsvis ge vissa indikationer om dess utseglingshamn, om skeppet kom med last eller skulle lasta här etc. Det var viktigt att se till vilka omständigheter som omgav vraket. En bedömning skulle göras om hur illa utsatt det var av yttre påfrestningar i form av vågor och strömmar. Kunde vraket bli liggande kvar utan risk att förfaras eller skulle någon typ av åtgärd behövas sättas in för att rädda lämningen? Indikationer som ganska snart visade att vraklämningen hade koggliknande drag var en viktig del i det kommande arbete. Ett påstående i den riktningen måste beläggas innan det vinner gehör. Bedömningen gjordes att det fanns tillräckligt med material för att en hållbar sammanställning kunde göras. Fotevikens Museum fungerar delvis som en öppen institution där det bereds möjlighet för utomstående intresserade att delta i de flesta projekt som bedrivs. Museét anser det vara viktig i det forskningsarbete som fortlöper, att dela med sig av de kunskaper och erfarenheter som finns samt att ta del och lära av andras. Undersökningen av Skanörskoggen har t.ex givit ett stort antal personer från norra Europa möjligheten att delta i projektet, allt ifrån några dagar till hela grävsäsongen.

Upp
 

Skeppsvraken kring Falsterbonäset

Falsterbonäset är en av Nordens största skeppskyrkogårdar. Varje år inrapporteras nya vrakfynd,alltifrån helare vrak till lösfynd. Då de maritima lämningarna är en viktig del i vårt lands kulturarv, utvecklades i Vellinge kommun, till vilket Falsterbohalvön ingår, vid mitten av 1980-talet ett stort och seriöst intresse för att kartlägga vrakförekomsten i vattnen utmed Skånes sydvästra hörn. Från att ha varit en ideell föreningssatsning övergick verksamheten i stiftelseform 1993 med bl.a. Vellinge kommun som iniativtagare och strax därefter skapades Fotevikens Museum. Man utvidgade nu intresseområdet till att omfatta hela Skånes kust. Bredden på undersökningar och inventeringar ökade i takt med möjligheterna att samla in fakta från arkiv. Sedan 1994 arbetar en marinarkeologisk arkivarie på heltid med registreringar och källinventeringar av skrivna handlingar men också med att vidmakthålla ett nätverk med kustbefolkningen runt hela Skåne. På stränderna kring Falsterbonäset kan man efter stormar eller högvatten många gånger hitta ilanddrivna skeppsdelar. Genom att avsöka stränderna med jämna mellanrum har Fotevikens Museum en överblick och kan lägga till uppgifterna i den sammanlagda bilden av vrakförekomsten i området. Många privatpersoner kommer med tips om var det ligger ilandflutna vrakdelar och i vissa fall även om de ligger ett stycke ut i vattnet. Det är alltså i vattnen där Skanörskoggen (1) ligger som den moderna marinarkeologin i Skåne på allvar startade. Här har också Fotevikens Museum genom åren gjort en mängd vrakfynd varav några ska nämnas i korthet. Exemplen belyser det unika kulturminneslandskap som finns under vatten vid Skanör-Falsterbo. Arbetet med Skanörskoggen som beskrivs i denna rapport är således endast en liten del i den digra forskningsuppgift som åvilar Fotevikens Museum som det enda museum som aktivt arbetat med marinarkeologi i Skåne under 1990-talet. Man räknar med att det kan ligga upp emot femhundra vrak i vattenområdet kring Falsterbohalvön. Bara under de senaste 10 åren har ett 30-tal vrak observerats och undersökts. Några av de vrak som ägnats speciell uppmärksamhet förutom Skanörskoggen är det s.k. Knösenvraket och Tegelvraket, både i nära anslutning till Skanörskoggen. Dessa vrak har på olika sätt givit oss värdefull information både när det gäller skeppens konstruktion och funktion men de har även gett små glimtar av livet ombord. De förhållanden i vattnet som gjort att många fartyg förlist i området råder än idag. Sandflyttningen är fortfarande markant och gör att det, trots moderna hjälpmedel, är vanskligt att trafikera dessa vatten. Arbetet som Fotevikens Museum utför med att kartlägga vraken är på grund av sandflyttningen i det närmaste outtömligt. Sandrevlar flyttar sig år från år och blottar nya vrak men samtidigt täcks andra tidigare frilagda vrak, vilket gör att man kan återkomma till en plats efter en viss tid och göra nya upptäckter. Sanden som täcker vraken har en bevarande egenskap och är därför viktig när det gäller skyddet av lämningarna.



Tegelvraket (2)

Ett urval av vrak i vattnen runt Falsterbohalvön.

1991 påbörjades en arkeologisk undersökning av ett skeppsvrak beläget norr om Skanörs hamn. Vraket som ligger på ca 1,5 meters djup har last kvar ombord i form av tegel, därav namnet Tegelvraket. Lasten består både av murtegel och takpannor av munk/nunnetyp som fortfarande ligger snyggt staplat i skrovet. Vrakets längd är 9,8 m och största bredd är 3,2 m. Lämningen ligger med kraftig slagsida åt styrbord vilket gör att hela skrovsidan är bevarad med 13 bordplankor på styrbord och 6 bevarade bord på babord. Skeppet är klent med skrovet byggt i klink och sammansatt med järnnitar och rombiskt formade nitbrickor samt med spanten fästade med trädymlingar. Efter en sista arbetsperiod på vraket under 1992 avslutades dokumentationen med att ta dendroprover för kronologisk datering samt att vraket täcktes med sandsäckar för att förhindra erosion p.g.a sandflyttning. Resultatet från dateringen gav, enligt Alf Bråthen, tiden omkring 1540 (fällningsår för timret). Skeppet har troligtvis varit omkring 12 meter långt och fungerat som en typ av bruksbåt. Fynden av s.k. allmogebåtar/bruksbåtar från denna tidsperioden är ovanliga, vilket gör tegelvraket viktig som en framtida referens. Ett stycke norr om Skanörs udde, i ett område kallat Knösen, påträffades för första gången 1982 lämningarna efter ett skepp som efter undersökning och dokumentation visade sig vara från mitten av 1100-talet. Vid ett flertal tillfällen under den kommande tioårsperioden gjordes undersökningar som efter hand gav mer och mer information. Vid den avslutande grävningen 1992 hade man frilagt och dokumenterat i det närmaste hela vraket. Vraklämningens längd är 17 m och bredden är ca 4 m. Trots att endast vrakets bottenparti är bevarat kunde förvånansvärt många och ömtåliga fynd göras. Till de mera intressanta fynden, förutom skeppskonstruktionen i sig själv, räknas bl a en sköld, fler olika och välbevarade tågverk (rep eller tross för ankare och rigg), keramik, stora ansamlingar av matrester samt "skräp". Konstruktionsmässigt är skeppet byggt på vikingatida vis med klinklagt skrov (varje bordplankas underkant lagd utanpå den undre plankans överkant), vilket hålls samman med järnnitar, nitbrickor och trädymlade spant. Fynden ombord, själva skeppskonstruktionen samt en dendrokronologisk datering gjorde att man kunde ge lämningen den slutliga dateringen till år 1148. Knösenvraket (3). Dansken (4) Hösten 1990 påträffades detta tidigare okända vrak, som ligger på 4 meters djup i närheten av det s.k. Knösenvraket. Vid undersökningen av vraket 1990 såg man endast en köl. Under nästkommande års undersökning hösten 1991 påträffades tegel och en skeppssida som delvis var övertäckt med sand, samt spant med tillhörande kravellbordläggning. Dendro-prov har tagits från kölen. I juli 1993 rapporterades indikationer av detta vrak. Vraket ligger på 7 meters djup cirka 400 meter från land. Fyndet består av stående spant samt bordläggning vid sidan om. I augusti 1994 gjordes en kort inventering av vraket och då fann man att det är lämningar av ett något större handelsskepp, eventuellt av ek. Det är svårt att bestämt tolka vraket utifrån hittills gjorda observationer. Inga stävar eller knän eller dylikt kunde observeras. Vraket är 19-20 meter långt, cirka 3,5-4 meter brett och ungefär 1,7-1,9 meter högt. Det har tunna bord, cirka 4-5 centimeter tjocka, som är maskätna. Vraket upptäcktes redan 1967. Det ligger på cirka en meters djup. Det är lämningen av ett segelfartyg med träskrov och det kan vara från 1600-talet. Vraket är 25 meter långt och 8 meter brett och dess höjd över bottnen ligger på 1,6 meter. Skeppet är tätspantat, ett 35-tal spant på styrbord och ett 25-tal på babord. Det rör sig eventuellt om en korvett eller dylikt. Man fann vid undersökningen dessutom en kanon som är cirka 3 meter lång och med en mynnings-öppning om cirka 5 tum. Den väger ungefär 1,5 ton. Vraket upptäcktes 1971. Det är lämningen av ett segelfartyg med träskrov och ligger 200 meter från land på 4,5 meters djup. Den synliga delen av vraket utgörs av två stävar och två genom spantrader antydda skeppssidor. Spanten sticker upp cirka 50 centimeter ur sanden.

Draggen (5)
NSH 1967 (6)
NSH 1971 (7)
Tillvägagångssätt och metod
 

En successiv utveckling och utprovning av undersökningsmetoder under vatten, vilka följer en given dokumentationsstandard, har under årens lopp gjorts av Fotevikens Museum. Dessa metoder har bidragit till ett lämpligt arbetssätt där resultaten från olika objekt kan jämföras. Valda metoder vid undersökningen av Skanörskoggen är således anpassade till rådande bottenförhållanden runt Skånes kuster och med syfte att passa även kommande undersökningsobjekt i områden med relativt plan sandbotten.

 

Inledningsvis dokumenterades vraket utifrån ett centrummåttband. För att få en helhetsbild av läm-ningen övergick dokumentationen till den metod som Harry Alopaeus vid Fotevikens Museum utarbetat och som han kallar för måttbandsskissmetoden. Denna gav i ett första skede en skiss över vrakets utbredning, men efter hand som bilden av lämningen växte fram, togs allt fler mått och skissen förändrades till att bli en måttbandsritning. Denna ritning blev efter hand mer detaljerad där allt fler och små detaljer kunde jämföras i förhållande till varandra.

 

Genom att arbeta fram en metod för flerpunktsmätning kunde en tredimensionell bild skapas med möjligheter att rekonstruera stora delar av skrovets form. Ett antal rör spolades ner i sanden runt om vraket varifrån mått kunde tas från lämplig höjd och position i förhållande till mätobjektet. Ställningen stabiliserades med både sneda och horisontella stöttor. På varje stolpe fanns tre krokar fastmonterade, i vilka måttbanden kunde hakas fast.

 

De tre krokarna var alla monterade med en meters mellanrum där den lägsta kroken satt alldeles ovanför botten. Eftersom den högst belägna delen av vraket befann sig ca en meter ovanför den omgivande botten kunde mått tas, om så önskades, från fasta mätpunkter belägna ovanför samtliga av de högst belägna skeppsdelarna. Med de valmöjligheter som de fasta mätpunkterna innebar kunde man i de flesta fallen arbeta med de ideala mätvinklar som ligger mellan 45 - 90 grader.

 

Med hjälp av ett s k Webprogram till datorer kunde inmatning av mätresultaten göras alltefter som arbetet framskred. Både X, Y och Z-koordinater kunde matas in, vilket var en förutsättning för att tredimensionella beräkningar av vrakets form skulle kunna göras.

Måttbandsskiss

Måttbandet bildar en cirkel eller gräns runt objektet som ska dokumenteras. Det hålls på plats endast genom att det är uppspänt mot spant och andra skeppsdelars ytterändor.

 

Från varje vänd/fixpunkt tar man tre eller flera diagonalmått i riktning mot övriga vänd/fixpunkter och får på detta sätt en överlappande indelning i trianglar av vraket. Trianglarnas vinklar förs efter dyket in på ritningen med hjälp av passare och linjal.

Programmet kan länkas till ett CAD-program (CAD = Computer Aided Design) vilket möjliggör bearbetning och beräkningar av olika rekonstruktionsförslag i en tredimensionell form. Under 1998 har ett dylikt, mycket avancerat system använts för skeppets slutliga tredimensionella rekonstruktion.

Valet av arbetsmetoder och tillvägagångssätt har lett till att ett stort faktamaterial tillvaratagits för vidare bearbetning. Detta har gett oss så pass mycket information att vi redan nu kan jämföra vrakets faktiska detaljer mer ingående med andra liknande fynd. För datering av visst material har extern expertis blivit konsulterad. Material som rep i olika utföranden och fragment av skor men också analyser av påträffade kulturlager invid och ovanpå kölen kräver en hel del vidare bearbetning för att man ska få fram maximal information.

 

Översikskarta av Skanör-Falsterbo med Skanörskoggens läge utprickad norr om Skanörs hamn.

Upp
 

Bakgrund
 

Under 1993 var målet med de första dykningarna att upprätta en planskiss över lämningen. Uppmätningen skedde utifrån ett centrummåttband draget längs med kölsvinet. Detaljstudier gjordes också för att jämföra vrakfyndet med de kriterier som finns uppställda av Reinder Reinders över vad som betecknar en kogg. Vraket uppvisade ett flertal av de för koggen kännetecknande särdragen. Med utgångspunkt från de konstruktionstekniska detaljer som framkom, samt de negativa omständigheter som rådde i och kring vraket - dvs utsatt läge och risk för att delar naturligt försvinner i det tidvis strömma vattnet eller genom plundring söktes tillstånd från länsantikvarien i dåvarande Malmöhus län att få genomföra en mer ingående dokumentation av lämningen.

 

För att få lämningens utbredning klarlagd gjordes en s.k. måttbandsskiss. Mätmetoden lämpar sig bäst på platta lämningar utan allt för stora höjdskillnader, ett förhållande som var rådande på fyndplatsen. Metoden går ut på att ett måttband dras runt hela lämningen på en och samma höjd. Måttbandet viker av på ett flertal ställen runt lämningen helt beroende på lämningens form och bildar på så sätt ett antal punkter som kan kontrollmätas. Diagonalmått mellan dessa punkter bildar ett antal trianglar vilka låser lämningens utbredning. Dessutom kan mått tas utifrån måttbandet till detaljer och konstruktioner. Med skissens hjälp dokumenteras på ett effektivt sätt olika skeppsdelars förhållande till varandra.

 

Under 1994 års arbete gjordes måttbandsskissen mera exakt genom kompletterande mått, mätresultateten gjorde att skissen övergick till en måttbandsritning. Utprovningen och utvecklingen av mätmetod skedde dessutom utifrån metallställning med tre eller fler punkter, vilken omtalats tidigare. Mätmetoden anpassades till skånska förhållanden där vraken oftast är platta och botten på de flesta ställen är av sand utan sedimentlager. Tekniken som arbetades fram skulle även visa sig fungera utmärkt på andra objekt vid Falsterbohalvön där förhållandena är liknande de vid koggen.

 

Under 1995 gjordes kompletteringar och förenklingar av mätmetoden med hjälp av ett s.k. Web-program för datorer, vilket utvecklats av Nick Rule i England. Web-programmet går i stort ut på att kontrollera felmarginaler. Man kan kontrollera vilka mått som är orimliga och/eller felaktiga, vilket gör korrigering möjlig i ett tidigt skede.

 

Under årets dykningar skedde friläggning av begränsade områden i för och akter för att få fram kölens form. Dendroprovtagning gjordes av innergarnerings och bordläggningsplankor. Efter avklarad undersökning säsongen 1995 säkrades vraklämningen med vägmattor och sandsäckar. Ytan som skulle täckas var för stor för att sandsäckar skulle kunna placeras över hela området. Underminerade partier stöttades upp och utsatta delar täcktes av säckarna. För övrigt var vraket stabilt och stora delar täcktes redan av sand.

 

Dessa säkringsåtgärder måste endast ses som en temporär lösning av förhindrande av nedbrytningsprocessen. Vill man bevara vraket finns egentligen endast en lösning, nämligen att lyfta det i ett stycke för framtida bevaring på land efter konservering.

Upp
 

Fyndplatsen
 

Fyndplatsen tillhör Skanör med Falsterbo socken i Vellinge kommun och är belägen i vattnet som omger Falsterbohalvön. I området där vraket ligger, strax norr om Skanörs hamn, har ett flertal vrakfynd gjorts genom Fotevikens Museums sjöinventeringar. Skanör var ju under större delen av medeltiden ett centrum för bl a ett mycket rikt sillfiske och fiskhandel, vilket bidragit till att man i området funnit många tidiga vrak. Även vrak från efter medeltiden finns i riklig mängd. Anledningen till denna stora vrakförekomst är främst att området varit svårnavigerat med sandrevlar som ständigt flyttat sig. Bottentopografin har år från år sett annorlunda ut och gjort inseglingen mot näset osäker.

 

Området är varje år utsatt för hårt väder med kraftiga höststormar. Strömmen i vattnet uppgår tidvis till två knop. Det ringa djupet på fyndplatsen, 3,80-4,20 m, gör att vågrörelserna är mycket påtagliga på botten. Med tanke på dessa omständigheter är vraket märkligt nog välbevarat och i god kondition. Sandrevlarna som ständigt flyttar sig en process som kan liknas vid en långsam våg av sand som hela tiden rör sig in mot stranden gör att lämningar friläggs och täcks om vart annat. Så länge sanden täcker dessa är detta ett ypperligt skydd för lämningarna.

 

När de första undersökningarna inleddes 1993 var algväxtligheten på vraket mycket liten. Detta tydde på att lämningen varit dold av sand till relativt nyligen. Från 1993 till slutet av säsongen 1995 har sandnivån sjunkit mellan 30-40 cm, vilket gjort att man kunnat följa växtlighetens successiva etablering på frilagda delar av vraket, med en markant ökning på de delar som varit fria från sand längst. Även under årets kallare period, november fram till mars, har växtligheten varit kraftig på dessa frilagda partier.

 

Senare kontroller på vraket visar att sandurgröpningsprocessen är kraftig och fornlämningen riskerar därför att, trots försök till säkring, förstöras.

Äldre flygfoto över Skanör mot söder. Längst fram i bilden ses Skanörs medeltida borgruin och Skanörs kyrka. Kustlinjen till höger ut mot Öresund uppvisar flera strandrevlar vilka byggts på sedan medeltiden. Koggfyndet gjordes från borgen rakt ut åt höger på bilden. Fyndplatsen är inte med på fotot.

Upp

 

Vraket är 18,7 meter långt och 5,3 meter brett midskepps. Lämningen är relativt platt med den högsta punkten ca en meter över botten. Vraket har något slagsida åt styrbord och ligger parallellt med stranden, i nordsydlig riktning med fören mot norr. Sedan första besöket på platsen år 1993 har en hel del sand försvunnit i och kring vraket. Mycket sand ligger dock kvar innanför skrovet och döljer stora delar av detta. Kölsvin med mastspår, kölen, bordläggning, innergarnering, bottenstockar och akterstäven hör till de huvudsakliga detaljer som syntes ovan sanden och som under de följande åren kom att bli föremål för en mera ingående dokumentation.

Upp