|
Tillbaka
Bilderna
är bara thumbnails, klicka på dem för att få
större bild.
|
|
Direkt
akter om vraket ligger akterstäven.
Infästningen mellan köl och stäv är en förlängning
av kölen som är intappad i stäven med ett 82
cm högt stävknä. Stäven är tvådelad
och sammansatt med minst två långa och kraftiga
trädymlingar (38 mm i diameter). Cirka 270 cm upp smalnar
stäven av och den smalare fortsättningen är avbruten
upptill. Den bevarade totallängden är 495 cm med en
bredd nederst på ca 95 cm och överst (vid brottet)
på 45 cm. Stävens tjocklek varierar mellan 12-18
cm på kanten närmast fören och kanten akteröver
är 12 cm hela vägen från nederänden till
brottytan. På fyra ställen sitter ett ca 10 cm tjockt
lager med järnkonkretion, vilka troligtvis kommer från
fästena/upphängningen till det numera försvunna
rodret.
Styrbords förstäv sedd från babords sida.
Fyra bord synliga ovan sand.
Upp
|
Skanörskoggen
kontra Bremenkoggen
|
Anledningen
till att jämförelsen med Bremenkoggen tas upp är
att de båda skeppen konstruktionsmässigt påminner
till stor del om varandra och att de är tillverkade ungefär
samtidigt. Bremenkoggen är daterad till 1380 och Skanörskoggen
till 1390, vilket är fällningstiden för virket.
Vidare är Bremenkoggen det i dag mest bevarade koggfyndet
i Europa med större delen av skrovet bevarat. Detta gör
att bilden av hur Skanörskoggen kan ha sett ut lättare
kan skapas. Avvikelser
mellan dessa två skepp finner man bl a i skrovens nederdel.
På Bremenkoggen är den flata bottendelen, med de
tre nedersta bordplankorna, byggd i kravell men övergår
där bordplankorna blir mer upprättstående till
att ligga på klink. Ca 20 cm från stävlasken
ändras emellertid detta förhållande igen, ett
skifte från klink till kravell. Från förstäv
till akterstäv ändras alltså förhållandena
fem gånger. Skanörskoggens tre nedersta bordplankor
ligger däremot på kravell hela vägen från
för till akter. Skanörskoggen
har de traditionella trekantiga tätningslisterna vid lanningarna
av de klinklagda borden. Listerna hålls på plats
med hjälp av fjärilsformade krampor. Det har även
suttit en list på insidan av det klinklagda skrovet, på
samma sätt som på Bremenkoggen. På
insidan av skrovet till Skanörskoggen sitter det även
en list på den kravellagda delen av bordläggningen.
Dessa lister är ca 1 cm tjocka och ca 9 cm breda och fastspikade
med små spik för att hålla tätningen på
plats även inifrån. I bottenstockarna har gjorts
motsvarande urtag för att dessa ska få rum. Urtagen
i bottenstockarna indikerar att listerna monterades innan bottenstockarna
sattes på plats. För
att hålla de tre kravellborden på plats har användandet
av så kallade "spijkerpennenklossar" varit nödvändigt,
vilket i sin tur indirekt bevisar bottendelens skalkonstruktion.
Denna typ av invändig tätningslist på kravellborden
finns inte på Bremenkoggen.
Skanörskoggen
i genomskärning vid mastspåret. Slagsidan har gjort
att sand täcker större delen av styrbordssidan. Skiss
av H. Alopaeus. Avvikelser
mellan dessa två skepp finner man bl a i skrovens nederdel.
På Bremenkoggen är den flata bottendelen, med de
tre nedersta bordplankorna, byggd i kravell men övergår
där bordplankorna blir mer upprättstående till
att ligga på klink. Ca 20 cm från stävlasken
ändras emellertid detta förhållande igen, ett
skifte från klink till kravell. Från förstäv
till akterstäv ändras alltså förhållandena
fem gånger. Skanörskoggens tre nedersta bordplankor
ligger däremot på kravell hela vägen från
för till akter. Skanörskoggen
har de traditionella trekantiga tätningslisterna vid lanningarna
av de klinklagda borden. Listerna hålls på plats
med hjälp av fjärilsformade kram-por. Det har även
suttit en list på insidan av det klinklagda skrovet, på
samma sätt som på Bremenkoggen. På
insidan av skrovet till Skanörskoggen sitter det även
en list på den kravellagda delen av bordläggningen.
Dessa lister är ca 1 cm tjocka och ca 9 cm breda och fastspikade
med små spik för att hålla tätningen på
plats även inifrån. I bottenstockarna har gjorts
motsvarande urtag för att dessa ska få rum. Urtagen
i bottenstockarna indikerar att listerna monterades innan bottenstockarna
sattes på plats. För
att hålla de tre kravellborden på plats har användandet
av så kallade "spijkerpennenklossar" varit nödvändigt,
vilket i sin tur indirekt bevisar bottendelens skalkonstruktion.
Denna typ av invändig tätningslist på kravellborden
finns inte på Bremenkoggen.
Akterstävarna
från Bremenkoggen och från Skanörs-koggen i
jämförelse i plan och i profil.
Ritning av H. Alopaeus.
Upp
|
|
Den
väsentliga skillnaden mellan Bremenkoggens och Skanörskoggens
akterstävar ligger i dess spunning, dvs bordens infästning
i stäven. Skanörskoggens nedre spunning är mycket
längre i vertikalriktning och kommer i den övre delen
av stäven ut i en mindre brant vinkel som gör skrovformen
smalare. Akterstävens spunning är förhållandevis
smal, 8-12 cm, i jämförelse med Bremenkoggens, som
har 15 cm. I förhållandet mellan den smala spunning
och den bredd, 95 cm, som hela akterstäven har, måste
det uppstått väldiga vridkrafter eftersom rodermaljorna,
dvs upp-hängningarna till rodret, suttit relativt långt
ut från bordlaskarna. Sett
till skrovformen i sin helhet blir Bremenkoggens skrov tidigare
fyllig och bred i formen jämfört med Skanörskoggen.
Bremenkoggens fylliga skrovform utan någon markerad köl
har bidragit till avsaknad av lateralyta. Detta har inneburit
svårigheter för farkosten att segla högt i vind
utan allt för stor avdrift. Skanörs-koggens smalare
akterdel kan därför tolkas som en utveckling/förbättring.
Ett
problem som både Skanörskoggen och Bremen-koggen
har gemensamt är det färska virke som kommit till
användande vid själva byggandet av skeppen. I Bremenkoggens
skrov ser man att flera reparationer blivit gjorda. Då
skeppet aldrig blev helt färdigt innan det sjönk måste
dessa skador ha uppstått och blivit åtgärdade
under själva uppbyggnadsskedet. På Skanörskoggen
har man hittat en tätningslist som döljer en spricka
i ett bord i fören. Eftersom det finns inskärning
i spantet för att passa över denna reparation måste
skadan uppkommit innan spantet sattes på plats, med andra
ord under uppbyggandet.
En
jämförelse mellan Bremenkoggen och Skanörskoggen
är möjlig att göra efter de bevarade partierna
av skrovet. Skiss av H. Alopaeus.
Parti
av lämningarna midskepps. Fast
Skanörskoggens längd är större än Bremen-koggens,
beräknas dess lastkapacitet ha varit omkring densamma som
på Bremenkoggen. Detta på grund av Skanörskoggens
klart skarpare undervattenslinjer i fartygets akterdel. Förens
form verkar i det närmaste varit lik Bremenkoggen.
Bremenkoggens
djupgång har beräknats till 2,25 m med full last,
dvs ca. 84 ton. Man har antagit att Skanörskoggen skulle
ha haft ca 2,3-2,4 m djupgång vid full last och därmed
borde vattendjupet ha varit drygt två meter just vid förlisningstillfället
för att kunna vålla de skador som man har observerat
i fartygets mastspårskonstruktion.
Tidigare
jämförelser har gjorts mellan olika koggfynd i Europa.
Genom att sätta in Skanörskoggen i en av dessa syns
skillnader och likheter tydligare. Notera mastens olika placering
midskepps samt kölsvinets längd.
Upp
|
|
Föremål
som hittats förutom skeppsdelar är läder-rester
från skor i form av sula och den nedersta söm-sarg
som överdelen syddes fast i, ett helt intakt tennkärl
med lock och hank, kanonkulor av sten i tre olika storlekar,
större och mindre delar av malmgrytor avsedda för
matlagning, ett fåtal keramikskärvor, ben från
djur, tegel från kabyssen samt en bastmatta som legat
direkt på innergarneringen och mellan spanten, troligtvis
för att skydda både last och skrov. Som
troligt skydd hittades även björkpinnar med barken
kvar. Liknande fynd med samma tolkning har dokumenterats av
M. Teisen i Norge. Vidare har ett mycket stort antal oidentifierbara
sammanväxningar av järnutfällningar och sand,
en typ av konkretioner i varierande former och storlekar, hittats
i och omkring vraket. För att försöka tyda vad
dessa konkretioner en gång har varit för föremål
lämnades ett större antal till metallröntgen
där tyvärr endast ett fåtal föremål
kunde tydas, dock med viss osäkerhet.
Skalenlig
modell över Skanörskoggen. Med svarta och vita cirklar
har inlagts de fynd som gjorts i och kring vraket. Då
skeppet vid förlisningen av vinden tryckts ner på
styrbords sida har de föremål som funnits ombord
på däck åkt överbord och återfinns
därför utanför själva skeppsskrovet.
Fynd
av stenkulor i olika diametrar till kanoner ingår i dessa
fynd. Detta indikerar att skeppet fört kanoner på
däck, alltså ej som last. Av kanonerna har ännu
ej några spår hittats. Det är inte omöjligt
att dessa kanoner bärgats då skeppet legat på
grunt vatten nära land. Till
de fynd som gått att placera inom en hundraårsperiod
hör bl a skor, vilka enligt jämförelser hamnar
under 1400-talet, och ett hanseatiskt hankkärl i tenn,
som indikerar sent 1300-tal - början av 1400-talet. Många
av de fynd som gjorts i och omkring vraket är svåra
att typologiskt datera med någon större precision
då typen av föremål förekommit under en
lång tid och med i stort sett samma utseende.
Sex
prover har tagits för dendrokronologisk datering. Redan
i ett tidigt skede kunde Alf Bråthen, efter analyser utifrån
eget material, avgöra att proverna var mycket bra och tydliga
och gav koggen en proveniens utanför Skandinavien. Det
har dock tagit lång tid att hitta någon matchande
standardkurva. Med
Alf Bråthens hjälp lämnades kurvorna för
fem av de tagna dendroproverna till Dr Sigrid Wrobel på
Ordinariat für Holzbiologie, Hamburgs universitet. Referenskronologi
från Polen har även använts vid detta arbete.
Omkring
årsskiftet 1996/97 anlände resultatet från
granskningarna. Matchande kurvor på det material som skickats
till Hamburg gav dateringen 1390, vilket syftade till fällningsåret
för skeppstimmret. Det kunde också fastställas
att koggen byggts i norra Polen. Tidigare har den preliminära
dateringen utifrån skrov-formen pekat mot mitten av 1400-talet,
eftersom man såg det smalare akterpartiet som en utveckling
från Bremenkoggens rundare och brantare form. Med en tidsskillnad
på ca 10 år kan Skanörkoggen och Bremenkoggen
i det närmaste ses som samtida och parallella men med åtskilda
byggnadstraditioner. Det
stora hankkärlet i tenn direkt efter upptagandet.
Upp
|
|
"För
en modern arkeologisk koggforskning är det angeläget
att frigöra sig från en historisk schablonbild av
koggen som köpmännens framgångsrika långtradare.
Men det är även viktigt att inte falla in i en teknisk
evolutionistisk marinarkeologisk forskningstradition där
koggen växer fram nit för nit, planka för planka
under 1000 år. En angelägen och kritisk koggforskning
bör handla om att granska skeppet i den medeltida kontext
där det skapades och användes". (Johan
Rönnby: a.a. 1995)
Upp
|
Hur
kommer det sig att man hittar en kogg i området utanför
Skanör?
|
Falsterbohalvön
var en central punkt för handel med sill under större
delen av medeltiden och lockade ett mycket stort antal fiskare
och handelsmän till platsen under högsäsong på
sensommaren och hösten. På farvattnen i området
färdades allt ifrån allmogebåtar till stora
skepp som seglade långväga och i öppen sjö.
Lämningar
från de vanligt förekommande allmogebåtarna,
vilka hörde till den mer vardagliga utrustningen hos i
stort sett alla som lokalt bedrev någon typ av fiskeriverksamhet
och som i storlek kunde vara mellan 8-12 meter långa,
är mycket få inte bara i området kring Falsterbohalvön
utan rent generellt. Anledningen till detta beror troligtvis
till stor del just på storleken. Denna mindre typ av båt
var grundgående och mer lättmanövrerad än
de större skeppen. Gick man på grund med en liten
båt på väg in mot land skedde detta relativt
nära land varför möjlighet fanns för besättningen
att rädda både sig själva och båten innan
förlisning. Om
man ser på omständigheterna kring större fartygs
grundstötning och/eller förlisning finns många
faktorer att räkna med. Många av de större fartyg
som förlist har säkert blivit överraskade av
olika anledningar, t.ex av ett grund som de inte känt till
eller av ett roder eller masthaveri som plötsligt gjort
fartyget manöverodugligt. Uppankrade fartyg som överraskades
av ett omslag i vädret kunde också dragga eller slita
sig från förtöjningar och senare förlisa.
När
det gäller Skanörskoggen finns det inga indikationer
på varför vraket ligger där hon ligger. Med
tanke på att endast ett fåtal städer hävdade
sina rättigheter till handel i Skanör efter 1420 och
den huvudsakliga handelsaktiviteten vid den tiden föregicks
i Falsterbo är det mest sannolikt att Skanörskoggen
gick på grund och förliste under förflyttning
från eller till Falsterbo eller Höllviken. Uppgifter
finns dock om de nordvästeuropeiska städerna Kampen
och Zutphen som under mitten av 1400-talet fortfarande hävdade
tillgången till fiter i området. Det enda som säkert
går att konstatera och som troligen varit en följd
av förlisningen är de skador man kan se på vissa
detaljer i vraket.
Upp
|
|
|