Rapport
över marinarkeologisk undersökning 1991-1992
Preliminär undersökning
och säkring
av Robert Fransson
Vellinge Kommun,
Malmöhus Län, Skanörs socken
ISBN 91-972780-2-5,
ISSN 1401-2693
Fotevikens museum
1996
|
Inledning
År 1991 i juni påbörjades
en arkeologisk undersökning av ett skeppsvrak beläget norr
om Skanörs hamn, Skanörs socken i Skåne. Undersökningen föranleddes
av tips från lokalbefolkningen och man kunde den 15 juni göra
en okulär observation av vraket. Det visade sig då att det
innehöll en ansenlig mängd tegel, därav namnet Tegelvraket.
Undersökningen utfördes
av Föreningen SVEG:s medlemmar i samverkan med Malmö Museer.
Ansvarig för besiktningen var Björn M Jakobsen. Medverkande
var marinarkeologiskt studerande vid Lunds Universitet samt
sportdykare knutna till föreningen. I undersökningarna medverkade
även konservator PU Hörberg samt marinarkeolog Harry Alopaeus.
INNEHÅLL
Syfte
Syftet med denna undersökning
var att göra en dokumentation av skeppslämningen innehållande
uppmätning av längd, bredd samt synliga konstruktionsdetaljer
såsom köl, reling, bordläggning, spant, garnering och lask.
Uppmätningsarbetet skulle även videofilmas och en måttbandskiss
av vraket färdigställas.
I undersökningen ingick
även ett antal prov för dendrokronologiska studier.
INNEHÅLL
Metod
och tillvägagångssätt
Skeppet består av ett
skrov begravt i lös sand. Cirka 5 meter av babordsidan var
synlig och stack upp cirka 20 cm ur sanden. Detta medförde
att de översta akterborden svajade oroväckande i dyningarna.
En kontinuerlig sandflyttning medverkade också till att det
var av stor vikt att vraket undersöktes och säkrades så snabbt
och så effektivt som möjligt. Det var utifrån dessa faktorer
som man valde följande tillvägagångssätt.
Under den första perioden,
som sträckte sig mellan juni och oktober 1991, utfördes en
besiktning, alltså en del observationer och uppmätningar av
vraket. Dessa innefattade bland annat längd, bredd och avstånd
mellan spant. För att kunna följa sandflyttningen, och därav
skeppets friläggning respektive övertäckning, företogs videodokumentation.
Då man för tillfället utförde en större undersökning på ett
annat vrak, och därför lade sina resurser på främst detta,
fick man låta vraket ligga orört till följande år. En säkring
av skeppet kunde heller inte göras då man ännu inte fått tillstånd
för en sådan.
Andra perioden, som pågick
från maj till september 1992, hade man tillfälle att göra
en mera ingående och exakt undersökning än som varit möjligt
innan. Sanden, som man redan innan hade haft problem med,
visade sig nu ytterligare ha undergrävt skeppslämningen. På
babordsidan hade vraket frilagts helt ner till sandbordet
och kölen, som hade fallit av, blottlades i hela sin längd.
Vid jämförelser mellan
videoupptagningarna från juli 1991 och juli 1992 kunde man
konstatera att bord och spantdelar tillhörande akterpartiet
hade spolats bort och försvunnit. Med hjälp av tidigare och
nytagna mått sammanställdes nu en preliminär måttbandskiss.
Ansvarig för denna var marinarkeolog Harry Alopaeus. Ytterligare
mått togs, en tegelpanna och en tegelsten togs upp för typologisering
och i slutet av perioden genomfördes en säkring av vraket
för att temporärt skydda fornlämningen.
Arbetet med säkringen
pågick under fyra dagar och med hjälp av cirka 400 sandsäckar
gav man stöd åt babords akterparti, som var det mest utsatta
partiet (se även kapitel "Säkring av vraket").
Det var även nu man tog de dendroprover som behövdes för att
göra en ordentlig datering.
Under åren 1993 och 1994
inspekterades vraket upprepade gånger och man kunde därigenom
konstatera att det låg skyddat och att en sandrevel bildats
kring det. Det måste dock påpekas att detta fortfarande är
en temporär lösning och inte något slutgiltigt skydd av vraket.
INNEHÅLL
Fyndplatsen
Tegelvraket ligger norr
om Skanörs hamn, i linje med naturreservatets södra avgränsning,
cirka 50 meter väster om den nordvästra sandreveln som ibland
felaktigt kallas Svanrevet.
Själva området runt Falsterbonäset,
och i synnerhet i närheten av Skanörs hamn, är rikt på vrak.
Fartyg från vikingatid och medeltid har trafikerat vattnen
kring Näset. Detta har till stor del berott på den stora fiskehandel,
främst handeln med sill, som var centrerad kring området under
perioden 1200-1500.
Efter denna "guldålder"
avtog aktiviteten något. Ett intressant faktum är dock att
Danmark på 1530-talet upplevde ett ekonomiskt uppsving vilket
ledde till ökad efterfrågan på byggnadsmaterial, där just
teglet spelade stor roll (Skaarup, 1982: 4). Det skulle vara
möjligt att Tegelvraket var ett fartyg från just denna period,
med uppgift att frakta tegel mellan de olika byggnadsplatserna.
INNEHÅLL
Sandflyttningen
och dess betydelse
Falsterbonäset har genom
alla tider var föremål för en intensiv sandflyttning . Detta
har delvis berott på det relativt grunda vattendjupet, som
varierat mellan cirka en och fem meter, men även moderna faktorer
har spelat in.
Själva sandflyttningen
var med all säkerhet den största orsaken till varför fartyg
i vikingatid och medeltid förliste här. Tillsammans med de
starkt växlande vindar som förekom, och förekommer, runt Näset
blev en navigering ytterligare försvårad. I och med att man
inte hade någon referens till hur botten såg ut var det givetvis
stor risk för att man skulle gå på grund.
Efter fartyget hade sjunkit
till botten blev det offer för den eviga sandflyttningen.
Skeppet begravdes med jämna mellanrum av sand och så fortsatte
det fram till idag. Det faktum att sanden konstant flyttar
sig är en av orsakerna till att marinarkeologiska undersökningar
i detta området måste äga rum så snart man upptäckt lämningen.
Nuförtiden är det inte
bara det ringa djupet som har medverkat till sandflyttningen.
Som exempel på moderna faktorer kan nämnas anläggningsarbeten,
som till exempel Skanörs hamn, och sandsugningar för industriellt
bruk. När en hamn byggs innebär detta att stora mängder sand
flyttas för att göra plats åt pirar, båtplatser osv. Pirarna
i sig medverkar också till att strömmarna ändras, vilket innebär
att vissa områden får större respektive mindre sandmängd.
Sandsugningarna, som varit
väldigt omfattande just kring Skanör och Falsterbo, har också
orsakat en del av sandflyttningen. Vid sandsugning uppstår
stora hål i havsbottnen som samlar miljöfarliga gaser och
leder till obalans i närområdet. Sanden ovanför hålet strävar
efter att fylla håligheten och därför uppstår stranderosion.
INNEHÅLL
Beskrivning
av vraket
Konstruktion
Undersökningarna på Tegelvraket
visade att skeppet var ett segelfartyg byggt av ek. Dess troliga
längd var 12 meter, varav 9,80 meter finns bevarade. Största
bredden på vraket uppmättes till 3,20 meter. Byggnadstekniken
och de dendrokronologiska proverna visade på ett allmogefartyg
med rak akterstäv från medeltid. Förstävens form kan inte
beskrivas eftersom den är dold i sanden eller har gått förlorad.
Vraket har slagsida mot styrbord. Tretton bordgångar är bevarade
på styrbord sida och sex på babord sida. Skeppet är klent
byggt. Det är klinkbyggt, nitat med rombiska brickor och spanten
är fästade vid borden med trädymlingar.
Bordläggningen, i detta
fallet den översta bordläggningsplankan på babordsidan, har
måtten 22,5 x 2 cm. Det översta bordet på styrbord sida är
betydligt kraftigare, 10,5 x 3,5 cm. Det kan antas vara styrbords
reling.
Från aktern räknat är
samtliga spant bevarade fram till och med tolfte spantet.
Spanten är klena och avstånden mellan dessa varierar mellan
46 och 77 cm. Avståndet mellan spant två och tre är cirka
50 cm, mellan spant tre och fyra 46 cm, mellan spant fyra
och fem 77 cm, mellan spant fem och sex 55 cm, mellan spant
sex och sju 50 cm och mellan spant sju och åtta 60 cm. Spant
två (måtten på spanten akterifrån räknat) är 13 x 7,5 cm,
spant tre 13 x 8 cm, spant fyra 11,5 x 8,5 cm och spant fem
12 x 5,5 cm. Lasken (taget på spant två) är cirka 38 cm lång.
En del av akterstäven
är också bevarad. Den är rak, något utfallande, intappad i
kölen och fäst med en tvärgående dymling. Tätningen mellan
stäv och köl antas vara vävt tyg indränkt i tjära.
Mastspåret utgör med stor
sannolikhet en del av kölsvinet. Mellan teglen i lasten syns
tydligt masthålet.
Av kölen är cirka 10 meter
bevarad. Den har lossnat från sitt ursprungsläge och ligger
nu utfallen under skeppet på babord sida, parallellt med skrovets
längdriktning.
Innergarneringen börjar
akterifrån vid befintligt spant två. Två av garneringsplankorna
närmast kölen mäter 18 x 3,5 cm respektive 15,5 x 3,5 cm.
Plankorna ligger dikt an mot varandra. Infästning mot spanten
kunde inte avgöras utan risk för att rubba lasten ombord.
Materialet i innergarneringen bedömdes inte vara av ek utan
av barrträdstyp.
Datering
I slutfaserna av undersökningen
år 1992 utfördes en dendrokronologisk provtagning. Man tog
åtta prover från åtta olika bordplankor på styrbord sida.
Dessa gav följande resultat:
Tegelvraket båtbord ek |
Antal mätta årsringar |
Årtalet för innersta mätta årsringen |
Årtalet för yttersta mätta årsringen |
D1 |
130 |
1387 |
1515 |
D2 |
118 |
1379 |
1496 |
D3 |
94 |
1395 |
1488 |
D4 |
102 |
1404 |
1505 |
D5 |
89 |
1418 |
1506 |
D6 |
102 |
1403 |
1504 |
D7 |
132 |
1396 |
1527 |
D8 |
68 |
1390 |
1457 |
Anmärkningar:
Virket i D1-D8 är i mycket god kondition och saknar rötangrepp.
De ursprungliga träden har växt i samma bestånd.
På virke D7 har man genom
extrapolation funnit att märgen ligger 27 cm från ytterkanten.
Man antar att kanten ligger ungefär i gränsen mellan savved
och kärnved eftersom man har erfarenhet av hur virkena togs
ur stocken. Träet i nr 1 - 8 är i mycket god kondition med
mikroskopiska kristallutfällningar i veden. Man har inte funnit
spår av tjära i snitten.
Virke D7 kan antas ha
tagits ur trädstammen så att savvedslagret har bilats bort
(antalet årsringar i savved är 14 + 3 - 2). Ett fåtal årsringar
från kärnveden kan därvid samtidigt ha avlägsnats. Trädfällningen
kan antas ha skett vid seklets mitt. Tidigaste möjliga fällningsår
är 1536. Mera sannolikt är att fällningen skett efter 1541
(ur Bråthens dateringsrapport).
Fyndmaterial
Den utan tvekan största
fyndkategorin som påträffades på Tegelvraket var just tegel.
Materialet som sådant kommer här bara att tas upp som en del
av lasten. Fartyget var lastat med tegelsten och takpannor
av munk- och nunnetyp (fig 9). Midskepps och föröver låg takpannorna
travade i rader från styrbord till babord. I aktern, sida
vid sida, låg de rektangulära tegelstenarna. Måtten på dessa
var 27 x 7,5 x 13 cm.
En lös planka av ek som
troligen kan härledas till en del av sidan i en tunna påträffades
liggande ovanpå lasten mellan spant 2 och 3.
Nämnas kan även ett handtag
av en trefotsgryta. Detta handtag upptäcktes år 1991 men togs
då inte upp. Vid nästa års undersökningar visade det sig att
föremålet hade försvunnit.
Den 21 augusti 1992 påträffade
John Mattson, boende i Skanör, en lös bordläggningsplanka
vid strandkanten innanför Tegelvraket. Bordplankan omhändertogs
och uppmättes av Fotevikens museum för vidarebefordran till
konserveringsavdelningen på Malmö Museer. Bordplankans dimensioner
tydde på att det var en av de bordplanksdelar som spolats
bort från vraket.
INNEHÅLL
Säkring
av vraket
En av de första observationer
man gjorde på Tegelvraket var vrakplatsens utsatta läge. Både
vågor, strömmar och underminering på grund av sandflyttning
medverkade till att vraket i snabb takt höll på att förstöras.
En säkring av vraket var av yttersta vikt och därför sökte
man tillstånd för en sådan.
Under höst- och vinterhalvåret,
då man ännu inte fått tillstånd för säkring, förvärrades väderlekssituationen
allvarligt. En kraftig erosion undergrävde skeppet vilket
medförde att den losslitna kölen under vraket blottlades.
På vissa ställen kunde man se in under vraket.
Ytterligare observationer
av Tegelvrakets situation medförde att man hösten 1992 säkrade
vraket. Det var i samband med detta som en mera ingående undersökning
och en dendrokronologisk datering gjordes. När man tog prover
till denna valde man bordläggningsplankorna i aktern. På så
sätt säkrade man även vrakets akterparti enär en säkring med
sandsäckar skulle innebära en betydligt ökad räddningsinsats
med säkerligen flera hundra sandsäckar.
Undersökningsgruppens
observationer av sandflyttningen och friläggningen av vraket
rapporterades av konservator PU Hörberg till Länsantikvarien
och RAÄ. Videofilm på skeppets utsatta läge bifogades. RAÄ
tillsköt medel och gav Sjöfartsmuseet i Malmö i uppdrag att
säkra vraket.
Uppdraget utfördes i slutet
av andra säsongen av PU Hörberg tillsammans med till föreningen
SVEG knutna personer som till exempel sportdykare. Medverkande
var PU Hörberg, Björn M Jakobsen, Fredrik Helgeman samt sportdykarna
Putte Frid, Lars Larsson, Christian Larsson, Uno Jansson och
Lasse Svensson.
Säkringen genomfördes
med hjälp av cirka 400 sandsäckar som fylldes i land för att
därefter transporteras ut till vrakplatsen. Arbetet pågick
under fyra dagar och sandsäckarna placerades ut för att ge
stöd åt babords aktersida som var det mest utsatta partiet.
Skeppet täcktes sedan av en vägmatta vilken släpper igenom
vatten men inte sand. Därefter täcktes vraket med resterande
sandsäckar.
INNEHÅLL
Allmänt
om tegel
Tegel började användas
i Norden först på medeltiden. De första fynden av tegelugnar
kommer från Danmark och har daterats till 1100-talet (fig
10). Eftersom tegel var ett så pass dyrt material var det
i stort sett bara kyrkan och ett fåtal välbärgade privatpersoner
som hade råd att köpa det.
Teglets "europeiska"
historia går dock tillbaka till perioden kring Kristi födelse,
rättare sagt till romarriket (Kock, 1973: 6 ff). Med romarna
vandrade teglet så småningom västerut ända till England. När
romarriket föll försvann förmågan att tillverka tegel och
kunskapen låg glömd fram till 1100-talet då den återupptäcktes
igen i Norditalien.
Bara på ett par årtionden
spred sig tegelbyggnadskonsten och i mitten på 1100-talet
kom den så till Danmark. Man förstår att teglet blev populärt
här. Eftersom man bara hade använt sten som byggnadsmaterial
i drygt hundra år var den kunskapen inte så fast rotad och
därför kom teglet på "rätt tidspunkt". Teglet var
även lätt att forma och hade passande hårdhet.
I och med reformationen
minskade tillverkningen av tegel. Detta berodde på att man
nu inte byggde så många kyrkor men även på att skogsvirket,
som behövdes till bränningen, började ta slut. Man fick helt
enkelt börja importera sten igen. Inte förrän cirka 250 år
senare, omkring år 1800, började man återigen tillverka och
bygga i tegel. Som exempel kan man nämna alla de kyrkor som
byggdes under denna period.
INNEHÅLL
Slutdiskussion
och sammanfattning
Tegelvraket har varit
ett senmedeltida fartyg, byggt i ek och av allmogetyp. De
dendrokronologiska proverna visar att det kan ha byggts senare,
med andra ord i början på reformationen, men formen är medeltida.
Även fynden tyder på att vraket är senmedeltida. Munk- och
nunneteglen, som Tegelvraket var lastat med, avlöstes i början
på reformationstiden av vingteglet som snabbt blev en praktisk
innovation.
Skeppet är klinkbyggt,
har nitade romboida brickor och spant fästade med dymlingar.
Längden har troligen varit 12 meter, varav cirka 10 meter
av kölen är bevarade. Kölen har släppt men ligger direkt intill
kölsvinet. I dess förlängning kan en del av akterstäven, fortfarande
fastsatt vid kölen, skönjas. Masthålet, som säkerligen är
en del av kölsvinet, kan klart ses mellan tegellasten.
Sammanfattningsvis kan
sägas, att vi här har ett mindre skepp som helt eller delvis
fungerat som fraktfartyg av tegel. De typologiska studier
som gjorts visar att teglet troligtvis varit nygjort när Tegelvraket
sjönk. Eftersom ena relingsbordet fortfarande satt på sin
ursprungliga plats kan man anta att cirka 80 % av vraket är
bevarat. Detta betyder att Tegelvraket utgör ett bra exempel
på den tidens allmogebåtar och bör kunna användas som referens
vid studier av fler mindre fartyg från slutet av medeltid
- början på reformationen.
Vad gäller säkringen av
vraket visade sig denna vara ett bra alternativ vid temporära
säkringar av sjunkna skepp. Genom att lägga sandsäckar runt
vraket, främst på de ställen som är utsatta för sanderosion,
kan skyddande sandrevlar byggas upp.
INNEHÅLL
Källförteckning
Ersgård, L, 1984. Skanör-Falsterbo.
Medeltidsstaden 53. Göteborg
Ersgård, L, 1988. Vår
marknad i Skåne - bebyggelse, handel och urbanisering i Skanör
och Falsterbo under medeltiden. Lund
Hjermind, J, 1995. Brokkernes
budskab. Skalk. Højbjerg
Kock, J, 1973. Bagte
sten. Skalk. Højbjerg
Skaarup, J, 1982. Lastet
med tegl. Skalk. Højbjerg
VIAK 1987. Vellinge
Kommun. Sandflyttan. Synpunkter på Planerad Täktverksamhet,
Rapport 4919.093642, VIAK AB, Malmö
INNEHÅLL
|