SKANÖRS
KOGGEN
DAGBOK

Veckorapport 1998
Veckorapport 1999

Veckorapport 2000
Veckorapport 2001
Veckorapport 2002
vecka 01 - 10
vecka 11 - 20
vecka 21 - 30
vecka 31 - 40
vecka 41 - 52
Veckorapport 2003

 
Dagbok Skanörskoggen
 
Veckorapport 2002
Vecka 41 - 52
Plankor till huvuddäcket sågas.
Plankor till huvuddäcket tillpassas och limmas.
Arbetsplattform har byggts upp på Almerekoggen som placerats vid akterkastellet. Test av tjärblandningar till huvuddäcket.
v 44

Den första hytten som ska vara till navigering har påbörjats.

v 45 Fortsatta prov av tjärblandningar till huvuddäcket. Ingjutning av ballast fortsätter. Färdgställande av akterkastellets utsida på styrbords sida pågår.
v 46 Gångspelet på akterkastellet båbörjat . Utsidan på akterkastellets styrbord sida klart.
v 47 Koggen vänds så att styrbord sida ligger mot kajen. Färdgställande av akterkastellets utsida på babords sida pågår.
v 48 Reperation av huvuddäcket pågår. Prov har påbörjats av akterkastellets krenelering. Akterkastellets utsidor klara. Förberedelser till förkastellet.
v 49 Knä till akterkastellet tillpassas. Fortsatt arbete med ingjutning av ballast.
v 50 Springor i akterkastellets däck drevas. Gjutning av ballast i skrovets botten nästan färdigt. Knä till akterkastellet monteras. Infästning till förkastellet.
v 51 Förkastellet på plats. Stolpar till hytter och knä till akterkastell färdiga. Trappa till nödutgången från lastrummet påbörjat. Drevning av akterkastellets däck fortsätter. Ballast plockas upp och vägs.
v 52 Juluppehåll

V.41
7 - 13 okt


Upp

Nu pågår uppsågning av plankor som ska utgöra den yttre beklädnaden till huvuddäcket. Plywooden som ligger på plats ska nu få en beklädnad på båda sidor med tunna ekplankor för att ge ett riktigt utseende på däcket.

 

V.42
14 - 20 okt


Upp

Plankor till huvuddäcket tillpassas och limmas. Det har varit problem med att få limmet att fästa och olika metoder har provats. Det har visat sig att den bästa metoden är vacuumlimning.

 

V.43
21 - 27 okt


Upp

Almerekoggen har förtöjts utanför akterkastellet på styrbords sida och en arbetsplattform har byggts upp för att kunna färdigställa akterkastellet. Däcksplankorna är nästan färdiga på huvuddäcket och nu har prov av tjärblandningar testas för att täta däcket. Det måste vara en tunnflytande blandning så att tjäran tränger in riktigt i träet.

 

V.44
28 okt - 3 nov


Upp

Nu är den första hytten under akterkastellet påbörjad. Den ska vara till navigering. Fortsatt test av tjärblandningar till huvuddäcket pågår. Balast håller på att placeras i skrovets botten.

 

V.45
4 - 10 nov


Upp

Fortsatta prov med tjärblandningar till huvuddäcket. Ingjutning av ballast i betong fortsätter. Färdgställande av utsidan av akterkastellets styrbordssida fortsätter.

V.46
11 - 17 nov


Upp
Gångspelet på akterkastellets däck är nu påbörjat. Utsidan av akterkastellets styrbord sida är färdigt och intjärat. Ingjutning av ballast fortsätter.
Forsatt arbete med intjärning av huvuddäcket. Först används en blandning av 10% tjära och 90% terpentin så att tjäran ska tränga in riktigt i träet sedan övergår man till en lite tjockare blandning bestående av 30% tjära och 70% terpentin.
V.47
18 - 24 nov


Upp

Nu vänds koggen så att styrbord sida ligger mot kajen och Almerekoggen har placerats längs akterkastellets babords utsida med arbetsplattform uppbyggd så att det går att färdigställa utsidan på akterkastellet. Gångspelet på akterkastellet är nu på plats. Ingjutning av ballast fortsätter. Hytterna ska byggas innan ankartrumman kan sättas på plats. Kraftiga stolpar monteras till hytterna som ska avlasta däcksbalkarna till akterkastellet. Harry håller på med ritningar till dessa hytter. Däcksplankorna på akterkastellet har torkat in så att springor på flera millimeter har uppstått. I dessa springor ska tunna lister fällas in så att däcket blir tätt.

V.48
25 nov - 1 dec


Upp

Reparation av plankorna på huvuddäcket där det har varit problem med limningen, för att få det att hålla så nu får limningen göras om på vissa delar där man använder sig av vacuumlimning som har visat sig vara den bästa metoden. Det är viktigt att däcket blir homogent för att uppfylla kraven från sjövartsverket. Temperaturen är för låg för att limningen ska härda ordentligt så de limmade partierna plastas in och värmefläktar har monterats för att blåsa in varmluft och det visar sig fungera utmärkt.
Prov har påbörjats med kreneleringen till akterkastellet. C:a 30 delar på varje sida ska sättas upp i urtag så att delarna kan stickas in i fack och sedan låsas fast. Dessa delar ska vara avtagbara.
Akterkastellets utsidor är nu klara och intjärade.
Nu görs förberedelser till förkastellet som ska ha en svag lutning bakåt och Harry är i full gång med att färdigställa ritningar till detta.

Ingjutning av ballast fortsätter.

V.49
2 - 8 dec


Upp
Förstärkningsknä till akterkastellet tillpassas. Fortsatt arbete med ingjutning av ballast i skrovets botten.
V.50
9 - 15 dec


Upp

Däcksplankorna till akterkastellet har torkat in så att springor upp till en centimeter har bildats. I de bredaste spåren fälls först in lister av trä sedan drevas alla springor med intjärad hampa. Överst i spåren förseglas drevningen med beck som också är en typ av tjära.
I skrovets botten fortsätter ingjutningen av ballast i fack med hjälp av formar. Efter gjutningen plockas varje vikt upp och vägs innan den läggs tillbaka med tjärpapp mellan, så att de går att avlägsna om man behöver komma åt skrovets botten, t.ex. för reparation.

Golvet i lastutrymmet är påbörjat.
Förstärkningsknän till akterkastellet under däcket monteras i sidorna för att kunna ta upp stötar mot sidorna.
Infästningar till förkastellet påbörjad.

V.51
16 - 22 dec


Upp
Förkastellet är på plats och skeppet har fått det slutgiltiga utseendet förutom masten. Stolpar till hytterna på babords sida sätts på plats. Förstärkningsknäna klara. Patrik håller på med trappan för nödutgången till lastrummet. Drevningen på däcket till akterkastellet fortsätter. Golv lägges i lastutrymmet, ovanpå ballasten.
V.52
23 - 29 dec


Upp


Upp