V.11
13 - 17 Mars
Upp |
Tis 000314: Båtbyggaren Jimmy Athle från Karlskrona leder
nu arbetet med att basa bordplankor. Han menar på att de tidigare
problemen med sprickor i planken har att göra med att man basat alldeles
för länge, något som gör att man kokar bort hartsen i virket och gör
träet sprött. Istället för att ha plankorna i basen i 6 timmar går
man nu således över till endast 2 timmar. Detta innebär också att
man hinner basa dubbelt så många bord på en dag som tidigare! |
V.12
20 - 24 Mars
Upp |
Tors 000323: Fortsättning av arbete med tredje bordgången,
reling till förkastellet snidas ut och plankor av ek hyvlas till och
fogas in i förkastellets sidor. Det mödosamma arbetet med att passa
in bottenstockarna till skrovet fortsätter. För att underlätta arbetet
har man tillverkat ett mätinstrument som visar skovets form och bordens
placering, något som gör att man inte behöver lyfta de tunga spanten
upp och ned från stapelbädden lika mycket.
Drevning av den andra nåten.
Användning av spijkepinnes (klamrar) mellan andra och tredje bordgången. |
V.13
27 - 31 Mars
Upp
|
Mån 000327: Tillverkning av knän till förkastellet. Stora
problem att hitta krökta bitar utan röta eller sprickbildningar,
man ska helst inte heller ha med något av ytveden (fläsket)
i ekträt, då detta har en sämre hållfasthet. Uppsågning och val
av virke till bottenstockar respektive upplängor.
|
V.14
3 - 7 April
Upp
|
Tors 000406: Basning och bordläggning av fjärde bordgången.
Denna gång använde man sig av metallband respektive trälister för
att hålla ihop ändarna under basningen. Genomgående hål borras i
kölen för fäste av de bultar som ska gå genom bottenstockarna. Hålen
är 18 mm i diameter där bultarna exakt ska tillpassas, eventuella
springor leder nämligen till att båten skulle läcka som ett såll.
Sättning sker av tredje bordgången. Utsågning och uthyvling av lanningen
på den tredje bordgången, den fjärde bordgången ska nämnligen
ligga i klinkerstil.
Stasia och Sinisa är ute och mäter akterstäven för
den nya linjeritningen som görs efter de faktiska mätpunkterna.
Redan vid samborden skiljer sig orginalritningen 10-15 cm i höjd
från verkligheten.
|
V.15
10 - 16 April
Upp |
Månd 000410:
Drevning köl-1 bord. Tillverkning av förkastellet fortsätter.
Sågning av bottenstockar, samt tillpassning av bordläggning på
styrbords sida. Tillverkning av dymlingar samt spånning och borrning
av stävar. Beredning av vitmossa till drevning. |
V.16
17 - 23 April
Upp |
Månd 000417:
Drevning köl-1 bord fortsätter. Tillverkning av förkastellet
fortsätter. Tillpassning av bottenstockar samt sågning av bottenstockar.
Mallning 4 bordgång, samt arbete med kölsvin. Lagning av bord, samt
framtagning bord. Borrning stäv fortsätter, samt tillverkning av dymlingar.
|
V.17
24 - 30 April
Upp |
Månd 000424: Värmen har kommit och det har varit skönt
och behagligt på varvet. Båtbyggarna uppskattar värmen. Hur kommer
koggen att reagera på den torra och varma luften, får vi veta senare
under sommaren. Under medeltiden var båtbyggarna medvetna om riskerna
med torr och varm luft. För att undvika att träkonstruktionen torkade
byggdes koggarna vintertid och sjösattes så fort som möjligt. Under
veckan har ytterligare ett par bottenstockar satts på plats. Just
nu arbetas med tillpassning av den fjärde bordgången räknat från kölen.
Därmed övergår vi från kravell till klink. Botten är kravellbyggd
medan de höga sidorna är klinkbyggda. En uppgift med klinkbygget är
att som man säger på varvet ,"trimma plankorna", dvs man sysslar med
passning av borden så att de tätare och bättre överlappar varandra.
Tillverkning av dymlingar (träpluggar) har fortsatt under veckan.
Det behövs minst 3000 av olika dimension och längd. Enligt planerna
skall en utställning öppnas på varvet den 20 maj. Tre män sysslar
med att göra utställningslokalen färdig till dess. Utställningen skall
berätta om koggbygget, hansatiden och om Malmö under medeltiden. Under
veckan har man fraktat tre baracksektioner till varvet och fogat ihop
dem till en byggnad, som skall inrymma en butik/information och hörsal
till utställningsbesökarna. Harry Alopaeus har byggt en modell
av Bremenkoggen. Modellen skall sändas till Åbo i Finland för
allmänt beskådande. Malmökoggen kommer att få i stort sett samma utseende
som Bremenkoggen.
Bremenkoggen och Malmökoggen har samma stävkonstruktion och därmed
likadana stävbindor, en öppen toalett på akterkastellets styrbordssida,
likadana gångspel
och ankarspel. |
V.18
1 - 7 Maj
Upp |
Månd 000501: Vädret har varit varmt och behagligt
under veckan. För att virket inte skall torka alltför mycket har man
börjat att spruta vatten på koggen på nätterna och under veckoslutet.
Ekstockarna på gården ligger under ständig vattenbegjutning av sprinkler.
Båtbyggarna håller på med fjärde bordet. Basning
av varje bord (ångkokning av virket) tar 3 - 3,5 timme. I de medeltida
större fartygen fanns en spis byggd av tegelsten. Färderna var långa
och besvärliga. Varm mat ombord var säkert välkommen besättningen.
Sinisa har gjort en skiss över spisen, som kommer att byggas i koggen.
Harry Alopaeus kommer att bygga en modell av båtspisen.
Arbetet med utställningen fortskrider i jämn och behaglig takt.
|
V.19
8 - 14 Maj
Upp |
Månd 000508: Vädret har varit varmt och torrt. Det innebär
att koggen måste "vattnas" varje natt för att undvika alltför snabb
torkning av virket. Man sprutar vatten även på virket på gården.
Arbetet med koggen fortskrider i sin egen takt. Mellan 10 och 12 man
har varit sysselsatta med skrovbygget. Fjärde bordgången på båda sidorna
är i stort sett klara. Tätning med mossa fortsätter. Under veckan
har man börjat tillverka lister (lattar), som läggs i skarvarna mellan
borden.
Lattan sättes fast med fjärilsformade
järnkrampor (järnhakar). Tillverkning av spikarna
har fortsatt. Förberedelserna inför öppnandet av utställningen den
20 maj fortsätter. Koggprojektet var representerat på Amiralen under
EU-dagarna den 9-10 maj. Koggens skeppsbåt lastad med allehanda medeltida
föremål fångade besökarnas intresse. Pressens intresse var stort och
bilder på den utställda skeppsbåten visades i de lokala nyheterna.
|
V.20
15 - 21 Maj
Upp |
Månd 000515: Fjärde bordgången på bägge sidor är
på plats. Under veckan har man lyft upp två bottenstockar, som kommer
att placeras i mittskeppet. Tätningsarbetet fortsätter som vanligt.
Stanislawa Cygan har ritat ett förslag på köksutrymme
till Koggen.
I onsdags kom den första regnskuren efter fyra veckors torka. Den
första skuren har följts av flera kortvariga. Koggen måste trots detta
"vattnas" på nätterna, eftersom skeppet står under tak.
Lördagen den 20 maj öppnades utställningen på koggvarvet. Överraskande
många malmöbor sökte sig till varvet. Av allt att döma var besökarna
nöjda med besöket. Guiderna trivdes med sin uppgift och pratade sig
varma. |