SKANÖRS
KOGGEN
DAGBOK

Veckorapport 1998
Veckorapport 1999

Veckorapport 2000
vecka 01 - 10
vecka 11 - 20
vecka 21 - 30
vecka 31 - 40
vecka 41 - 52
Veckorapport 2001
Veckorapport 2002
Veckorapport 2003

 
Dagbok Skanörskoggen
 
Veckorapport 2000

vecka 41 - 52

Provexemplar av Jungfruar och sågutbildning.
Tjockleken på borden minskar.
Grovsågning av betabjälkar har påbörjats.
Den aktre betabjälken är på plats.
Arbetet med lejdaren från däck till lastutrymmet har påbörjats.
Arbetet med lejdaren från däck till lastutrymmet är klar.
Bordläggning pågår med 14:e bordet såväl styrbord som babordssidan.
Dörrarna till Kaptens kajuta, pentryt och navigationshytten är klara.
   
   
   
 
 
 

V.41
9 - 15 Oktober

Upp


Månd 001016:

Bordläggningsarbetet är på 10:e bordet på styrbordsidan och 12:e på babords sida.
Arbetet med att anpassa bottenstockarna till bordläggningen forsätter.
Under veckan har tillverkning av provexemplar av Jungfrur (block för skot till segel) till koggens rigg påbörjats. Provexemplar görs i ek som senare ersätts av block av alm.
Den dominerande segeltypen under medeltiden var råsegel. Riggen bestod av mast, segel, vant, stag, boliner, skot, betås och spridstänger ,samt brassar.
Flera av medarbetarna har varit på en sågutbildning i Falsterbo under veckan,för att få certifikat för motorsågning.
Drevningen fortsätter.
Vädret: Växlande molnighet med lite sol.
Antal besökare : 93.


V.42
16 - 22 Oktober

Upp


Månd 001023:
Högre upp på koggen avtar tjockleken på borden ,bordplankornas tjocklek har efter 10:e bordgången minskat i tjocklek från 5,5 cm. till 4,5 cm. Från 10:e till och med 13:e borden till 4,5 cm därefter minskar det 14:e-19:e till 4,0 cm.
Anledningen till denna variation är att de nedersta borden ska kunna ta upp grundstötar bättre.
Bordläggningsarbetet är på 11:e bordet på styrbordsidan och 12:e på babords sida.
Mallning, grovsågning och anpassning av bottenstockar forsätter.
Drevningen fortsätter.
Vädret: Växlande molnighet med lite sol .
Antal besökare: 64.


V.43
23 - 29 Oktober

Upp


Månd 001030:

Under veckan har grovsågning av betabjälkar påbörjats, totalt behövs 5 stycken.
Betabjälkarnas funktion är dels att vara upplag för betaknän, vilka i sin tur är stöd för däckskonstruktionen, dels hålla samman däcksidorna i skrovet.
Betabalken går tvärs genom skeppet och dess ändar kommer på ett för koggar mycket karakteristiskt vis att sticka ut ur skrovsidorna.
Balkarna mäter ca. 20x15 cm i genomskärning och är 7 meter långa.
Ett fynd av en betabjälke som gjorts i Skanörsborgens brink har genomgått dendrokronologisk analys och det har kunnat fastställas att virket till denna bjälke har avverkats i norra Polen c:a 1350, dvs från samma område som Skanörskoggen. Virket till koggen har avverkats c:a 1390.
Troligen har bjälken ingått i en takkonstruktion i en byggnad, och först senare utnyttjas som betabjälke i Skanörskoggen.
Bjälken har troligtvis varit placerad i aktern under ankarspelet.
Bordläggningsarbetet är på 12:e bordet på styrbordssidan och 13:e på babordssidan.
Arbetet med den andra lejdaren (trappa) fortsätter.
Anpassningen av bottenstockarna till de lagda bordgångarna forsätter.
Drevningen fortsätter.
Vädret: Växlande molnighet med regn.
Antal besökare: 43.


V.44
30 Okt - 5 November

Upp

Månd 001106:

Den aktra betabjälken (av totalt fem), är på plats för inpassning. För betabjälke no.2, 4 och 5 är måtten 200x150 mm, en ökning på grund av att virkets krympningsgrad har omvärderats.
Betabjälke no.3 ligger direkt bakom masten och har lite grövre mått än de andra c:a 220x160 mm.
Till betabjälke no. 1 har man preliminärt bestämt dimensionerna 320x280 mm. då koggens ankarpollare går genom denna betabjälke. Den betabjälke i vilken ankartrossen kommer att fästas, måste av praktiska skäl vara mycket grövre för att sjöfartsverket skall acceptera dessa fästningsarrangemang .
Bordläggningsarbetet är på 12:e bordet på styrbordssidan och 13:e på babordssidan.
Arbetet med den andra lejdaren är klar.
Anpassning av bottenstockarna till de lagda bordgångarna forsätter.
Drevningen av bordläggningen fortsätter.
Vädret: växlande molnighet med regn.
Antal besökare: 79.

V.45
6 - 12 November

Upp

Månd 001113:

Arbetet med lejdaren från däck till lastutrymmet har påbörjats, lejdaren är 4,2 meter lång. Bordläggningarbetet är på 13:e bordet på styrbordssidan och 13:e på babordssidan. Anpassning av bottenstockarna till de lagda bordgångarna forsätter.
Drevningen fortsätter.
Vädret: regn nästan hela veckan.
Antal besökare: 31.

V.46
13 - 19 November

Upp

Månd 001120:

Arbetet med lejdaren från däck till lastutrymmet är klar.
Bordläggningsarbetet är på 14:e bordet på styrbordssidan och 13:e på babordssidan.
Anpassning av bottenstockarna till de lagda bordgångarna forsätter.
Drevningen fortsätter.
Vädret: regn och lite solsken.
Antal besökare: 213.

V.47
20 - 26 November

Upp

Månd 001127:

Bordläggning pågår med 14:e bordet på såväl styrbord som babordssidan.
Betabjälkar nr. 2-5 är på plats medan nr.1 lägges in på 16:e bordet.
Inpassningen av bottenstockarna forsätter.
Samtidigt har de första upplängorna påbörjats.( Bottenstock tillsammans med en upplänga bildar ett spant.)
Dörrar till Kaptenens kajuta, pentryt och navigationshytten är under konstruktion.
Drevningen fortsätter, man har kommit till 9-10:e bordet
Vädret: mulet och regn
Antal besökare: 72.


V.48
27 Nov - 3 December

Upp


Månd 001204:

Bordläggning pågår med 14:e bordet styrbord och 15:e babordssidan.
Inpassningen av bottenstockarna forsätter.
Upplängorna fortsätter att komma på plats.( Bottenstock tillsammans med en upplänga bildar ett spant.)
Dörrarna till Kaptenens kajuta, pentryt och navigationshytten är klar, de är gjorda i solid ek och har måtten 0,9 x 2 m.
Drevningen av bordläggningen fortsätter, man har kommit till 11-12:e bordet.
Vädret: mulet och regn som vanligt.
Antal besökare: 40.

   
   

Upp