SKANÖRS
KOGGEN
DAGBOK

Veckorapport 1998
Veckorapport 1999

Veckorapport 2000
Veckorapport 2001
vecka 01 - 10
vecka 11 - 20
vecka 21 - 30
vecka 31 - 40
vecka 41 - 52
Veckorapport 2002
Veckorapport 2003

 
Dagbok Skanörskoggen
 
Veckorapport 2001

vecka 11 - 20

Tillverkning och inpassning av stävbindor, bottenstockar och upplängor.

Fortsatt arbete med tillverkning och inpassning av stävbindor, bottenstockar och upplängor.

Arbetet fortsätter med tillverkning och inpassning av bottenstockar, upplängor och stävbindor.
Alla bottenstockarna är på plats fortsatt arbete med tillpassning och infästning av upplängor och stävbindor.
Nu är det 780 kg tunga kölsvinet med sin kraftiga mastfot på plats.
Arbetet koncentreras på att få alla upplängorna på plats. Infästningen av kölsvinet har påbörjats.
Arbetet med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter. Borrning av hål för infästning av kölsvinet och svetsning av bultändar.
Arbetet med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter. Borrning av hål för infästning av kölsvinet och svetsning av bultändar. Drevning av de understa borden från utsidan har påbörjats.

Arbetet med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter. Borrning av hål för infästning av kölsvinet och svetsning av bultändar. Drevning av bordläggning sker i fören och aktern. Tillverkning av rodermaljor.

Arbetet med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter. Borrning av hål fördymlingar. Drevning av bordläggning sker i fören och aktern. Uppmallning och tillverkning av innergarneringen har påbörjats. Tillverkning av rodermaljor.

 
 
 


V.11
Mars

Upp


Ekvirke som tidigare avverkats i Häckeberga har hämtats till varvet. Det omfattande arbetet med att tillverka och sätta bottenstockar och upplängor på plats fortsätter. Bottenstock nr. 36 har satts på plats, nr. 34, 37 och 43 är under förarbete, och 42 är under tillpassning. Stävbinda nr 3 och 4 är under arbete.Tillverkning av trädymlingar fortsätter.

Vädret: växlande sol och regn.
Antal besökare: 33.

 



V.12
Mars

Upp



Ekvirke som tidigare avverkats, har under veckan hämtats i Häckeberga och i Ystad.
Arbetet på koggen fortsätter med inpassning av spantens delar dvs bottenstockar, upplängor och stävbindor till bordläggningen. Antalet delar en upplänga består av varierar mellan 3-6. Upplängorna kan ha en vikt på mellan 300-600 kg. beroende på storlek. I skeppet är 8-9 arbetsställen igång samtidigt. I fören är stävbinda nr. 4 och 5 under arbete med infästning mot bordläggningen. Det är totalt 11 stävbindor i fören och 7 i aktern. I aktern är stävbinda nr. 3 under arbete. Stävbinda nr. 4 är på plats och nr. 6 är under förarbete. Nästa stora arbete som väntar är att få det stora kölsvinet med mastfoten där masten skall vila, på plats. Tre bottenstockar till måste på plats sedan är det dags för nedsänkning och infästning av detta väldiga timmerstycke. Antal besökare: 23.



V.13
Mars

Upp



Arbetet fortsätter med tillverkning och inpassning av bottenstockar, upplängor och stävbindor. Bottenstock nr. 37-42 är under arbete, nr 41 är i stort sett färdig. Dessa kommer att läggas på plats ungefär samtidigt. Alla bottenstockar och upplängor fästes på plats med franska bultar för att senare samtidigt slutgiltigt fästas med dymling. Drevningen är klar invändigt, totalt har 909 m nåt drevats och täckts med lattor. Utvändigt återstår att dreva de understa borden som är lagda i kravell. Denna drevning väntar tills bottenstockarna är på plats och göres kort tid före sjösättning för att undvika läckage till följd av krympning.

 



V.14
April

Upp



Fortsatt arbete med tillpassning och infästning av bottenstockar, stävbindor och upplängor. Stävbinda nr. 6 i aktern är under arbete. Bottenstock nr 6 är på plats och under infästning. Med denna är alla bottenstockarna på plats. Tillpassning av bottenstockarnas ovansida har påbörjats inför den kommande nedsänkningen av det drygt 13 m långa och 780 kg tunga kölsvinet som skall infästas i bottenstockarna. Kölsvinet löper över 35 bottenstockar (nr. 6-41). Arbetet med upplängorna koncentreras nu på att få alla dessa på plats upp till den beräknade vattenlinjen vid sjösättningen (1,3 m från kölplankans undersida) så att de kan dymlas fast före sjösättning. De övre delar av upplängorna som inte är på plats kan sättas på plats efter sjösättningen. Tillverkning av dymlingar fortsätter. Antal besökare: 69.

 



V.15
April

Upp



Arbetet med tillpassning och infästning av stävbindor i aktern samt upplängor upp till den beräknade vattenlinjen vid sjösättningen fortsätter. Bottenstockarnas ovansidor har tillpassats för infästningen av kölsvinet. På onsdagen 11/4 kunde så äntligen det stora 780 kg tunga kölsvinet med sin kraftiga mastfot sänkas ned och läggas på plats. Kölsvinet har justerats i längd och kortats av något i aktern, det löper nu fram till bottenstock nr. 39. Nu återstår att tillpassa urtagen för bottenstockarna så att kölsvinet slutgiltigt kan fästas in med rostfria bultar. Tidigare avverkat virke har under veckan hämtats till koggvarvet. Tillverkning av dymlingar fortsätter. Antal besökare: 58.

 



V.16
April

Upp



Arbetet koncentreras nu på att få alla upplängorna på plats upp till den beräknade vattenlinjen vid sjösättningen. Upplänga nr. 19 och 30 på babords sida är under arbete med tillpassning och infästning mot bordläggningen. Upplänga nr. 10 är under förarbete och utmallning. Stävbinda nr. 6 i aktern är satt på plats. Urtagen i kölsvinet för infästningen är nu gjorda likaså har urtag gjorts i kölsvinet mellan bottenstockarna. Vad dessa haft för funktion är osäkert men de har möjliggjort rensning av utrymmet mellan bottenstockarna. Infästningen av kölsvinet har påbörjats, detta kommer slutgiltigt att fästas med 61 cm långa och 20 mm tjocka rostfria bultar som på undersidan av kölplankan svetsas fast i slitkölen av stål. Infästningen av kölsvinet är anpassad så att det är möjligt att vid behov efterdra bultarnas muttrar. Tillpassning av bottenstockarnas ovansida vid sidan om kölsvinet har påbörjats för infästning av innergarneringens plankor. Tillverkning av dymlingar fortsätter.
Antal besökare: 28.

 



V.17
April

Upp



Arbetet med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter. På babords sida är upplänga nr. 18, 20, 34 och 46 under tillpassning och infästning mot bordläggningen. Upplänga nr. 14 är under förarbete. På styrbords sida är upplänga nr 4 under tillpassning. Arbetet med tillpassning av bottenstockarnas och upplängornas ovansida för infästning av innergarneringens plankor fortsätter. Den slutgiltiga infästningen av kölsvinet pågår. Borrning av hål för de rostfria bultarna som går genom bottenstockar och kölplanka har påbörjats i mastfoten. Kölsvinet fästs i mastfoten med två bultar genom varje bottenstock i övrigt med en bult per bottenstock. Fjorton bultar har hittils satts på plats i mastfoten. Bultändarna svetsas på undersidan av kölplankans slitköl av stål.
Antal besökare: 119.

 


V.18
Maj

Upp


Arbetet med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter. På babords sida är upplänga nr. 21 och 44 under tillpassning och infästning mot bordläggningen. Upplänga nr. 8 är under förarbete. På styrbords sida är upplänga nr. 17 under tillpassning och infästning. Borrning av hål och infästning av kölsvinet med rostfria bultar fortsätter. Stålbultarna förses med en hylsa för att skydda gängorna vid islagningen därefter slås bulten i borrhålet med slägga och fästes med mutter och låsbrickor. Borrhålet genom kölplankan har en något mindre diameter än bulten för att få genomföringen så tät som möjligt, därtill bestryks den del av stålbulten som går genom kölplankan med tjära. På undersidan av slitkölen av stål svetsas bultarna fast och svetsfogen slipas plan. Drevning av den understa bordläggningen som ligger i kravell har påbörjats utifrån. Drevet består av tjärad vitmossa.
Antal besökare: 60.

 



V.19
Maj

Upp



Arbetet med tillverkning, tillpassning och infästning av upplängor fortsätter. På styrbords sida är upplänga nr. 38 och 48 under tillpassning och infästning mot bordläggningen. På babords sida är upplänga nr. 37 under utmallning och förarbete, upplänga nr. 41 är under tillpassning och infästning. Arbetet med att fästa bordläggning och spant med trädymlingar har påbörjats i de understa borden på styrbords sida. Dymlingar slås in i borden och trycks in med domkraft. Provtryckning av dymlingar görs i en testrigg bestående av en upplänga med bordläggning. Borrning av hål i kölsvinet och infästning av detta med rostfria bultar fortsätter. Det är som mest drygt 60 cm av massiv ek och slitkölen av stål som skall forceras. Drevning av de understa borden har avbrutits till förmån för dymlingsarbetet. Drevning av klinkad bordläggning sker vid fören och aktern. Tillverkning av fartygets rodermaljor har påbörjats. Beslagen tillverkas i stål av entreprenörfirman Rayni industri AB i Malmö. Tillverkning av dymlingar fortsätter, förarbetade ämnen till dymlingar har hämtats från Småland.

Antal besökare: 53.




V.20
Maj

Upp



Arbetet med tillpassning och infästning av upplängor upp till den beräknade vattenlinjen vid sjösättning fortsätter men börjar närma sig slutet. På babords sida är upplänga nr. 38 under tillpassning och infästning. På styrbords sida är upplänga nr. 1 och 40 under tillpassning och infästning. Utmallning av innergarneringens plankor har påbörjats på styrbords sida. Arbetet med tillverkning av rodermaljorna fortsätter. Borrning av hål för dymlingar pågår och dymlingsarbete är i full gång på både babords och styrbords sida. Dymlingarna slås i med tryckluftshammare och med slägga. För de understa borden trycks dymlingarna in med domkraft. Drevning av bordläggningen fortsätter med inslagning av hampkardeler efter att drevning först gjorts med tjärad vitmossa. Två till tre omgångar med hampdrev kommer att läggas i. Totalt blir det minst 4 omgångar med drev vitmossa och hampdrev sammanräknade. Utvändigt har också lattor börjat fästas till skydd för drevningen. Lattorna fästes liksom på insidan av bordläggningen med fjärilsformade krampor (sintels). Spantmallarna har börjat tas bort i aktern och taket över skrovställningen har börjat rivas.
Antal besökare: 103.

 


Upp