Dagbok
Skanörskoggen
|
|
Veckorapport
2001
|
vecka
11 - 20
|
|
Tillverkning
och inpassning av stävbindor, bottenstockar och upplängor. |
|
Fortsatt
arbete med tillverkning och inpassning av stävbindor, bottenstockar
och upplängor.
|
|
Arbetet
fortsätter med tillverkning och inpassning av bottenstockar,
upplängor och stävbindor. |
|
Alla
bottenstockarna är på plats fortsatt arbete med tillpassning
och infästning av upplängor och stävbindor. |
|
Nu
är det 780 kg tunga kölsvinet med sin kraftiga mastfot på
plats. |
|
Arbetet
koncentreras på att få alla upplängorna på
plats. Infästningen av kölsvinet har påbörjats. |
|
Arbetet
med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter.
Borrning av hål för infästning av kölsvinet och
svetsning av bultändar. |
|
Arbetet
med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter.
Borrning av hål för infästning av kölsvinet och
svetsning av bultändar. Drevning
av de understa borden från utsidan har påbörjats.
|
|
Arbetet
med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter.
Borrning av hål för
infästning av kölsvinet och svetsning av bultändar.
Drevning
av bordläggning sker i fören och aktern. Tillverkning
av rodermaljor.
|
|
Arbetet med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter.
Borrning av hål fördymlingar.
Drevning
av bordläggning sker i fören och aktern. Uppmallning och
tillverkning av innergarneringen har påbörjats. Tillverkning
av rodermaljor.
|
|
|
|
V.11
Mars
Upp
|
Ekvirke som tidigare avverkats i Häckeberga har hämtats
till varvet. Det omfattande arbetet med att tillverka
och sätta bottenstockar och upplängor på plats fortsätter.
Bottenstock nr. 36 har satts på plats, nr. 34, 37 och 43 är
under förarbete, och 42 är under tillpassning. Stävbinda
nr 3 och 4 är under arbete.Tillverkning av trädymlingar
fortsätter.
Vädret: växlande sol och regn.
Antal besökare: 33.
|
V.12
Mars
Upp
|
Ekvirke som tidigare avverkats, har under veckan hämtats i
Häckeberga och i Ystad. Arbetet
på koggen fortsätter med inpassning av spantens delar
dvs bottenstockar, upplängor och stävbindor till bordläggningen.
Antalet delar en upplänga består av varierar mellan 3-6.
Upplängorna kan ha en vikt på mellan 300-600 kg. beroende
på storlek. I skeppet är 8-9 arbetsställen igång
samtidigt. I fören är stävbinda
nr. 4 och 5 under arbete med infästning mot bordläggningen.
Det är totalt 11 stävbindor i fören och 7 i aktern.
I aktern är stävbinda
nr. 3 under arbete. Stävbinda nr. 4 är på plats
och nr. 6 är under förarbete. Nästa stora arbete
som väntar är att få det stora kölsvinet med
mastfoten där masten skall vila, på plats. Tre bottenstockar
till måste på plats sedan är det dags för
nedsänkning och infästning av detta väldiga timmerstycke.
Antal besökare: 23.
|
V.13
Mars
Upp
|
Arbetet fortsätter med tillverkning och inpassning av bottenstockar,
upplängor och stävbindor. Bottenstock nr. 37-42 är
under arbete, nr 41 är i stort sett färdig. Dessa kommer
att läggas på plats ungefär samtidigt. Alla bottenstockar
och upplängor fästes på plats med franska bultar
för att senare samtidigt slutgiltigt fästas med dymling.
Drevningen är klar invändigt, totalt har 909 m nåt
drevats och täckts med lattor. Utvändigt återstår
att dreva de understa borden som är lagda i kravell. Denna
drevning väntar tills bottenstockarna är på plats
och göres kort tid före sjösättning för
att undvika läckage till följd av krympning.
|
V.14
April
Upp
|
Fortsatt arbete med tillpassning och infästning av bottenstockar,
stävbindor och upplängor. Stävbinda
nr. 6 i aktern är under arbete. Bottenstock nr 6 är
på plats och under infästning. Med denna är alla
bottenstockarna på plats. Tillpassning
av bottenstockarnas ovansida har påbörjats inför
den kommande nedsänkningen av det drygt 13 m långa och
780 kg tunga kölsvinet som skall infästas i bottenstockarna.
Kölsvinet löper över 35 bottenstockar (nr. 6-41).
Arbetet med upplängorna
koncentreras nu på att få alla dessa på plats
upp till den beräknade vattenlinjen vid sjösättningen
(1,3 m från kölplankans undersida) så att de kan
dymlas fast före sjösättning. De övre delar
av upplängorna som inte är på plats kan sättas
på plats efter sjösättningen. Tillverkning av dymlingar
fortsätter. Antal besökare: 69.
|
V.15
April
Upp
|
Arbetet med tillpassning och infästning av stävbindor
i aktern samt upplängor upp till den beräknade vattenlinjen
vid sjösättningen fortsätter. Bottenstockarnas ovansidor
har tillpassats för infästningen av kölsvinet. På
onsdagen 11/4 kunde så äntligen det stora 780 kg tunga
kölsvinet
med sin kraftiga mastfot
sänkas ned och läggas på plats. Kölsvinet har
justerats i längd och kortats av något i aktern, det
löper nu fram till bottenstock nr. 39. Nu återstår
att tillpassa urtagen för bottenstockarna så att kölsvinet
slutgiltigt kan fästas in med rostfria bultar. Tidigare avverkat
virke har under veckan hämtats till koggvarvet. Tillverkning
av dymlingar fortsätter. Antal besökare: 58.
|
V.16
April
Upp
|
Arbetet koncentreras nu på att få alla upplängorna
på plats upp till den beräknade vattenlinjen vid sjösättningen.
Upplänga nr. 19 och 30 på babords sida är under
arbete med tillpassning och infästning mot bordläggningen.
Upplänga nr. 10 är under förarbete och utmallning.
Stävbinda nr. 6 i aktern är satt på plats. Urtagen
i kölsvinet för infästningen är nu gjorda likaså
har urtag gjorts i kölsvinet mellan
bottenstockarna. Vad dessa haft för funktion är osäkert
men de har möjliggjort rensning av utrymmet mellan bottenstockarna.
Infästningen av kölsvinet har påbörjats, detta
kommer slutgiltigt att fästas med 61 cm långa och 20
mm tjocka rostfria bultar som på undersidan av kölplankan
svetsas fast i slitkölen av stål. Infästningen av
kölsvinet är anpassad så att det är möjligt
att vid behov efterdra bultarnas muttrar. Tillpassning av bottenstockarnas
ovansida vid sidan om kölsvinet har påbörjats
för infästning av innergarneringens plankor. Tillverkning
av dymlingar fortsätter.
Antal besökare: 28.
|
V.17
April
Upp
|
Arbetet med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter.
På babords sida är upplänga nr. 18, 20, 34 och 46
under tillpassning och infästning mot bordläggningen.
Upplänga nr. 14 är under förarbete. På styrbords
sida är upplänga nr 4 under tillpassning. Arbetet med
tillpassning av bottenstockarnas och upplängornas ovansida
för infästning av innergarneringens plankor fortsätter.
Den slutgiltiga infästningen av kölsvinet pågår.
Borrning
av hål för de rostfria
bultarna som går genom bottenstockar och kölplanka
har påbörjats i mastfoten. Kölsvinet fästs
i mastfoten med två bultar genom varje bottenstock i övrigt
med en bult per bottenstock. Fjorton bultar
har hittils satts på plats i mastfoten. Bultändarna
svetsas
på undersidan av kölplankans slitköl av stål.
Antal besökare: 119.
|
V.18
Maj
Upp
|
Arbetet
med tillpassning och infästning av upplängor fortsätter.
På babords sida är upplänga nr. 21
och 44
under tillpassning och infästning mot bordläggningen.
Upplänga nr. 8 är under förarbete.
På styrbords sida är upplänga nr.
17 under tillpassning och infästning. Borrning av hål
och infästning av kölsvinet med rostfria bultar fortsätter.
Stålbultarna förses med en hylsa för att skydda
gängorna vid islagningen därefter slås
bulten i borrhålet med slägga och fästes med
mutter
och låsbrickor. Borrhålet genom kölplankan
har en något mindre diameter än bulten för att få
genomföringen så tät som möjligt, därtill
bestryks den del av stålbulten som går genom kölplankan
med
tjära. På undersidan
av slitkölen av stål svetsas
bultarna fast och svetsfogen slipas
plan. Drevning
av den understa bordläggningen som ligger i kravell har påbörjats
utifrån. Drevet består av tjärad vitmossa.
Antal besökare: 60.
|
V.19
Maj
Upp
|
Arbetet med tillverkning, tillpassning och infästning av upplängor
fortsätter. På styrbords sida är upplänga nr.
38
och 48
under tillpassning och infästning mot bordläggningen.
På babords sida är upplänga nr. 37
under utmallning och förarbete, upplänga nr. 41 är
under tillpassning och infästning. Arbetet med att fästa
bordläggning och spant med trädymlingar har påbörjats
i de understa
borden på styrbords sida. Dymlingar slås in i borden
och trycks in med domkraft. Provtryckning av dymlingar görs
i en testrigg
bestående av en upplänga med bordläggning. Borrning
av hål i kölsvinet och infästning av detta med rostfria
bultar fortsätter. Det är som mest drygt 60 cm av massiv
ek och slitkölen av stål som skall forceras. Drevning
av de understa borden har avbrutits till förmån för
dymlingsarbetet. Drevning
av klinkad bordläggning sker vid fören och aktern. Tillverkning
av fartygets rodermaljor
har påbörjats. Beslagen tillverkas
i
stål av entreprenörfirman Rayni industri AB i Malmö.
Tillverkning av dymlingar fortsätter, förarbetade ämnen
till dymlingar har hämtats från Småland.
Antal
besökare: 53.
|
V.20
Maj
Upp
|
Arbetet med tillpassning och infästning av upplängor upp
till den beräknade vattenlinjen vid sjösättning fortsätter
men börjar närma sig slutet. På babords sida är
upplänga nr.
38 under tillpassning och infästning. På styrbords
sida är upplänga nr. 1 och
40 under tillpassning och infästning. Utmallning av innergarneringens
plankor har påbörjats på styrbords sida. Arbetet
med tillverkning
av rodermaljorna
fortsätter. Borrning
av hål för dymlingar pågår och dymlingsarbete
är i full gång på både babords och styrbords
sida. Dymlingarna slås i med tryckluftshammare och med slägga.
För de understa borden trycks dymlingarna in med
domkraft. Drevning
av bordläggningen fortsätter med inslagning av hampkardeler
efter att drevning först gjorts med tjärad vitmossa. Två
till tre omgångar med hampdrev kommer att läggas i. Totalt
blir det minst 4 omgångar med drev vitmossa och hampdrev sammanräknade.
Utvändigt har också lattor
börjat fästas till skydd för drevningen. Lattorna
fästes liksom på insidan av bordläggningen med fjärilsformade
krampor (sintels). Spantmallarna
har börjat tas bort i aktern och taket över skrovställningen
har börjat rivas.
Antal besökare: 103.
|