Dagbok
Skanörskoggen
|
|
Veckorapport
2001
|
vecka
21 - 30
|
|
Alla
upplängor är nu på plats upp till vattenlinjen. Dymlingsarbetet
fortsätter likaså arbetet med att malla ut och tillverka
innergarneringsplankor. Spantmallarna har tagits bort och rivning
av skrovställningen har påbörjats. |
|
Sjösättning!
In i det sista pågick dymlingsarbetet samt drevning och tjärning
av skrovet upp till vattenlinjen. Festligheterna
på sjösättningsdagen 29/5 inleddes kl. 11.00 med medeltida
musik, gycklare och deltagare i medeltida kläder samt mer än
300 inbjudna gäster. |
|
Efter
sjösättningen går nu arbetet vidare med att få
de återstående stävbindorna och upplängorna
över vattenlinjen på plats. Skrovet förses med trappor,
gångbryggor och arbetsplatformar. |
|
Fortsatt
arbete med tillverkning, tillpassning och infästning av upplängor
över vattenlinjen. Arbetet med att tillverka och fästa innergarneringen
fortsätter. |
|
Arbetet
med upplängor och innergarnering löper vidare. Skadan i
bordläggningen på babords sida håller på att
åtgärdas. |
|
Fortsatt
arbete med tillverkning, tillpassning och infästning av upplängor
över vattenlinjen. Arbetet med att tillverka och fästa innergarneringen
fortsätter. |
|
Fortsatt
arbete med att få upplängor och innergarnering på
plats. |
|
Fortsatt
arbete med att få upplängor och innergarnering på
plats. Förstärkningar
för motorbädd sätts in. |
|
Fortsatt
arbete med att få upplängor och innergarnering på
plats. Dymling av stävbindor har påbörjats. |
|
Fortsatt
arbete med upplängor och innergarnering. Dymling av upplängor
på babords sida har påbörjats. |
|
|
|
V.21
Maj
Upp
|
Alla upplängor är nu på plats upp till vattenlinjen.
Borrning
av hål och islagning
av dymlingar
fortsätter likaså arbetet med att malla ut och tillverka
innergarneringsplankor. Taket över skrovställningen
är nu borta och rivning
av själva ställningen är i full gång. Samtliga
spantmallar
har tagits
bort. Under veckan har den stora mobilkran som skall ombesörja
sjösättningen riggats
och står nu klar
inför sjösättningen. Drevning
och fästning av utvändiga lattor fortsätter upp till
vattenlinjen. Skrovet förses invändigt med förstärkningar
längs med betabjälkarna inför lyftet och sjösättningen.
Arbetet med att fästa rodermaljorna
till akterstäven
pågår. Under veckan har utställningen nedmonterats
och flyttats till nytt utrymme i anslutning till butiken och receptionen
på koggvarvet. Ett kafé kommer att inrättas i
utställningens gamla lokal. Förberedelserna inom varvsområdet
pågår för fullt med uppröjning och bortforsling
av material. Sjösättning sker tisdagen 29/5 med början
kl. 11.00.
Antal besökare: 37.
|
V.22
Maj
Bilder
från
sjösätt-
ningen
Upp
|
Sjösättning!
In
i det sista pågick dymlingsarbetet samt drevning och tjärning
av skrovet upp till vattenlinjen. På måndagen flyttades
den stora mobilkranen i
läge för sjösättningen, lyftoket
kopplades till lyftvajrarna runt skrovet. Därefter lyftes
fartyget till en ny iordningställd bädd närmare
kajkanten inför sjösättningen på tisdagen 29/5
och de sista rodermaljorna monterades. Det redan tidigare tillverkade
rodret färdigställdes tidigt på tisdagen och lyftes
på akterstäven.
Festligheterna på sjösättningsdagen, med medeltida
musik, gycklare och deltagare i medeltida kläder samt mer än
300 inbjudna gäster, inleddes kl. 11.00 med tal av Hans Håkansson
Arbetsmarknadsavdelningen Malmö stad, Sven Rosborn Fotevikens
Museum och kommunalrådet i Malmö Kent Andersson. Därefter
inleddes själva dopcermonin. Dopförättare var kommunalrådet
i Malmö Birgitta
Nilsson som från en liftkorg döpte fartyget till
Tvekamp af Elbogen och avtäckte fartygets namnbräda.
Fartyget lyftes
av bädden och sänktes långsamt ned
i vattnet. Salut sköts med två skott från kanoner
av medeltida typ på kajen. Med lyftoken på plats förtöjdes
fartyget vid kajen. Läckage var väntat men vid kontroll
efter sjösättningen visade det sig att skrovet, för
att vara ett träfartyg, tog in mycket lite vatten. Lyftoket
förblev kopplat
ytterligare ett dygn för kontroll av läckage.
Antal besökare: 292.
|
V.23
Juni
Upp
|
Efter sjösättningen går nu arbetet vidare med att
få de återstående stävbindorna och upplängorna
över vattenlinjen på plats. På styrbords sida är
upplänga
nr. 24 under tillpassning och infästning, på styrbords
sida är upplänga
nr. 33 under arbete. I fören är stävbinda
nr. 9 under tillpassning och infästning. Att få alla
upplängorna på plats kommer att hjälpa till att
tynga ner fartyget. Nu ligger hon högt i vattnet och är
rank vilket försvårar arbetet. En ballast kommer att
läggas in för att ge stabilitet och trycka ner skrovet
så att svällningen av bordläggningen ökar.
I skrovet demonteras de för lyftet insatta förstärkningarna
längs betabjälkarna och arbetet med infästning av
innergarneringen
fortsätter. Skrovet förses med trappor, gångbryggor
och arbets-plattformar. Flytbryggan
framför koggvarvet görs klar för att kunna ta emot
kanalbåten Rundan.
Koggvarvets utställning och kafé har nu öppnat.
Kafé Kogg har tillsammans med utställningen öppet
alla dagar 10.00 - 16.00 och kan erbjuda både varma
och kalla rätter samt ett eget Kogg-öl. Guidning alla
dagar klockan 11.00 och 13.00.
Antal besökare: 50.
|
V.24
Juni
Upp
|
Fortsatt arbete med tillverkning, tillpassning och infästning
av upplängor över vattenlinjen. Upplänga nr. 32,
33 och 34
på styrbords sida är under tillpassning och infästning.
Upplänga nr 36 och 37 är under förarbete. I aktern
är spant
nr. 49 och 50 under utmallning. Arbetet med att tillverka
och fästa innergarneringen
fortsätter. Innergarneringens plankgång
närmast kölsvinet är på plats både på
styrbords och babords sida och har fästs med franska bultar
i väntan på att fästas med dymlingar i bottenstockarna.
En spricka har efter sjösättningen uppstått i ett
bord på babords sida i fören intill den främsta
betabjälken. Arbetsplattformar och trappor
är på plats och en betongvikt
på 970 kg har placerats på mastfoten för att öka
stabiliteten. Svällningen av bordläggningen har fortsatt
och skrovet tar nu i stort sett inte in något vatten.
Antal besökare: 54.
|
V.25
Juni
Upp
|
Arbetet
med upplängor och innergarnering löper vidare. På
babords sida är upplänga nr. 4 i fören och nr.
52 i aktern på plats, denna har extra kraftiga dimensioner
och skall fungera som pollare för förtöjning av fartyget,
upplänga nr.
35 är under tillpassning och infästning. På
styrbords sida är upplänga nr. 52 under utmallning och
nr.
38 under tillpassning och infästning. Skadan i bordläggningen
på babords sida vid den främre betabjälken håller
på att åtgärdas. Bordläggningen som förskjutits
inåt pressas
ut med hjälp av domkrafter. Innergarneringens andra
plankgång på styrbords sida är nu på
plats och fäst med franska bultar.
Antal besökare: 25.
|
V.26
Juni
Upp
|
Fortsatt arbete med tillverkning, tillpassning och infästning
av upplängor över vattenlinjen. på babords sida
är upplänga
nr. 40 under tillpassning och infästning, upplänga
nr. 18 är under utmallning. I aktern är spant nr.
50 under tillpassning och infästning. I aktern är
nu också hela spant
52, som skall tjäna som förtöjningspollare, på
plats. Arbetet med innergarneringen fortsätter med infästning
av den tredje
plankgången på styrbords sida. På babords
sida är tredje plankgången under utmallning. Före
infästningen av innergarneringsplankorna tjäras
bottenstockarna och undersidan av plankorna. Längs
kajkanten har ytterligare
fendrar i form av lastbils/traktordäck satts ut vid fören.
Antal besökare: 37.
|
V.27
Juli
Upp
|
Fortsatt arbete med att få upplängor och innergarnering
på plats. Spant nr. 50 är insatt för tillpassning
och infästning. Innergarneringens tredje plankgång är
infästad med franska bultar både på styrbords och
babords sida. Vid skadan på babords sida intill den främre
betabjälken har nu bordläggningen pressats tillbaka till
sitt rätta läge med hjälp av domkrafter.
Antal besökare: 52.
|
V.28
Juli
Upp
|
Arbetet med att få upplängorna och innergarneringen på
plats fortsätter. I aktern är spantbro
nr. 48 under utmallning. På babords sida är upplänga
nr.
17 under infästning och tillpassning och nr. 16 och 22
är under förarbete. I fören är stävbinda
nr. 3 på plats på styrbords sida och arbetet fortsätter
med babordssidans del. Innergarneringens tredje plankgång
är på plats och den fjärde
plankgången har påbörjats på både
babords och styrbords sida. I aktern sätts förstärkningar
för motorbädden i form av extra
upplängor mellan spant 37 och 38.
Antal besökare: 81.
|
V.29
Juli
Upp
|
Arbetet med att få upplängorna och innergarneringen på
plats fortsätter. På babords sida är Upplänga
nr. 2 och nr. 39 under tillpassning och infästning. Upplänga
nr. 22 och 45 är under förarbete. På styrbords sida
är upplänga nr.
6 under tillpassning. I aktern har upplänga nr.
51 satts på plats och spantbro
nr. 48 är under infästning. I fören är stävbinda
nr. 10 under utmallning. Dymling
av stävbindor har påbörjats i fören. Efter
att förstärkningarna för motorbädden mellan
spant 37 och 38 kommit på plats har innergarneringens fjärde
plankgång lagts på babords sida och är under
arbete på styrbords sida.
Antal besökare: 114.
|
V.30
Juli
Upp
|
Spantbro nr.
46 i aktern är under arbete med tillpassning. På
babords sida är upplänga
nr. 46 under tillpassning och infästning och upplänga
nr. 10 är under förarbete. Borrning
av dymlingshål och dymling
av upplängor fortsätter på babords sida. Innergarneringen
är nu på plats upp till och med femte
plankgången. Tjärning av insidan av skrovet kommer
att påbörjas.
Antal besökare: 143.
|