SKANÖRS
KOGGEN
DAGBOK

Veckorapport 1998
Veckorapport 1999

Veckorapport 2000
Veckorapport 2001
vecka 01 - 10
vecka 11 - 20
vecka 21 - 30
vecka 31 - 40
vecka 41 - 52
Veckorapport 2002
Veckorapport 2003

 
Dagbok Skanörskoggen
 
Veckorapport 2001

vecka 21 - 30

Alla upplängor är nu på plats upp till vattenlinjen. Dymlingsarbetet fortsätter likaså arbetet med att malla ut och tillverka innergarneringsplankor. Spantmallarna har tagits bort och rivning av skrovställningen har påbörjats.
Sjösättning!
In i det sista pågick dymlingsarbetet samt drevning och tjärning av skrovet upp till vattenlinjen.
Festligheterna på sjösättningsdagen 29/5 inleddes kl. 11.00 med medeltida musik, gycklare och deltagare i medeltida kläder samt mer än 300 inbjudna gäster.
Efter sjösättningen går nu arbetet vidare med att få de återstående stävbindorna och upplängorna över vattenlinjen på plats. Skrovet förses med trappor, gångbryggor och arbetsplatformar.
Fortsatt arbete med tillverkning, tillpassning och infästning av upplängor över vattenlinjen. Arbetet med att tillverka och fästa innergarneringen fortsätter.
Arbetet med upplängor och innergarnering löper vidare. Skadan i bordläggningen på babords sida håller på att åtgärdas.
Fortsatt arbete med tillverkning, tillpassning och infästning av upplängor över vattenlinjen. Arbetet med att tillverka och fästa innergarneringen fortsätter.
Fortsatt arbete med att få upplängor och innergarnering på plats.
Fortsatt arbete med att få upplängor och innergarnering på plats. Förstärkningar för motorbädd sätts in.
Fortsatt arbete med att få upplängor och innergarnering på plats. Dymling av stävbindor har påbörjats.
Fortsatt arbete med upplängor och innergarnering. Dymling av upplängor på babords sida har påbörjats.
 
 
 


V.21
Maj

Upp


Alla upplängor är nu på plats upp till vattenlinjen. Borrning av hål och islagning av dymlingar fortsätter likaså arbetet med att malla ut och tillverka innergarneringsplankor. Taket över skrovställningen är nu borta och rivning av själva ställningen är i full gång. Samtliga spantmallar har tagits bort. Under veckan har den stora mobilkran som skall ombesörja sjösättningen riggats och står nu klar inför sjösättningen. Drevning och fästning av utvändiga lattor fortsätter upp till vattenlinjen. Skrovet förses invändigt med förstärkningar längs med betabjälkarna inför lyftet och sjösättningen. Arbetet med att fästa rodermaljorna till akterstäven pågår. Under veckan har utställningen nedmonterats och flyttats till nytt utrymme i anslutning till butiken och receptionen på koggvarvet. Ett kafé kommer att inrättas i utställningens gamla lokal. Förberedelserna inom varvsområdet pågår för fullt med uppröjning och bortforsling av material. Sjösättning sker tisdagen 29/5 med början kl. 11.00.
Antal besökare: 37.

 



V.22
Maj

Bilder
från
sjösätt-
ningen

Upp



Sjösättning!

In i det sista pågick dymlingsarbetet samt drevning och tjärning av skrovet upp till vattenlinjen. På måndagen flyttades den stora mobilkranen i läge för sjösättningen, lyftoket kopplades till lyftvajrarna runt skrovet. Därefter lyftes fartyget till en ny iordningställd bädd närmare kajkanten inför sjösättningen på tisdagen 29/5 och de sista rodermaljorna monterades. Det redan tidigare tillverkade rodret färdigställdes tidigt på tisdagen och lyftes på akterstäven.

Festligheterna på sjösättningsdagen, med medeltida musik, gycklare och deltagare i medeltida kläder samt mer än 300 inbjudna gäster, inleddes kl. 11.00 med tal av Hans Håkansson Arbetsmarknadsavdelningen Malmö stad, Sven Rosborn Fotevikens Museum och kommunalrådet i Malmö Kent Andersson. Därefter inleddes själva dopcermonin. Dopförättare var kommunalrådet i Malmö Birgitta Nilsson som från en liftkorg döpte fartyget till Tvekamp af Elbogen och avtäckte fartygets namnbräda. Fartyget lyftes av bädden och sänktes långsamt ned i vattnet. Salut sköts med två skott från kanoner av medeltida typ på kajen. Med lyftoken på plats förtöjdes fartyget vid kajen. Läckage var väntat men vid kontroll efter sjösättningen visade det sig att skrovet, för att vara ett träfartyg, tog in mycket lite vatten. Lyftoket förblev kopplat ytterligare ett dygn för kontroll av läckage.

Antal besökare: 292.



V.23
Juni

Upp


Efter sjösättningen går nu arbetet vidare med att få de återstående stävbindorna och upplängorna över vattenlinjen på plats. På styrbords sida är upplänga nr. 24 under tillpassning och infästning, på styrbords sida är upplänga nr. 33 under arbete. I fören är stävbinda nr. 9 under tillpassning och infästning. Att få alla upplängorna på plats kommer att hjälpa till att tynga ner fartyget. Nu ligger hon högt i vattnet och är rank vilket försvårar arbetet. En ballast kommer att läggas in för att ge stabilitet och trycka ner skrovet så att svällningen av bordläggningen ökar. I skrovet demonteras de för lyftet insatta förstärkningarna längs betabjälkarna och arbetet med infästning av innergarneringen fortsätter. Skrovet förses med trappor, gångbryggor och arbets-plattformar. Flytbryggan framför koggvarvet görs klar för att kunna ta emot kanalbåten Rundan.

Koggvarvets utställning och kafé har nu öppnat. Kafé Kogg har tillsammans med utställningen öppet alla dagar 10.00 - 16.00 och kan erbjuda både varma och kalla rätter samt ett eget Kogg-öl. Guidning alla dagar klockan 11.00 och 13.00.
Antal besökare: 50.

 



V.24
Juni

Upp



Fortsatt arbete med tillverkning, tillpassning och infästning av upplängor över vattenlinjen. Upplänga nr. 32, 33 och 34 på styrbords sida är under tillpassning och infästning. Upplänga nr 36 och 37 är under förarbete. I aktern är spant nr. 49 och 50 under utmallning. Arbetet med att tillverka och fästa innergarneringen fortsätter. Innergarneringens plankgång närmast kölsvinet är på plats både på styrbords och babords sida och har fästs med franska bultar i väntan på att fästas med dymlingar i bottenstockarna. En spricka har efter sjösättningen uppstått i ett bord på babords sida i fören intill den främsta betabjälken. Arbetsplattformar och trappor är på plats och en betongvikt på 970 kg har placerats på mastfoten för att öka stabiliteten. Svällningen av bordläggningen har fortsatt och skrovet tar nu i stort sett inte in något vatten.
Antal besökare: 54.




V.25
Juni

Upp


Arbetet med upplängor och innergarnering löper vidare. På babords sida är upplänga nr. 4 i fören och nr. 52 i aktern på plats, denna har extra kraftiga dimensioner och skall fungera som pollare för förtöjning av fartyget, upplänga nr. 35 är under tillpassning och infästning. På styrbords sida är upplänga nr. 52 under utmallning och nr. 38 under tillpassning och infästning. Skadan i bordläggningen på babords sida vid den främre betabjälken håller på att åtgärdas. Bordläggningen som förskjutits inåt pressas ut med hjälp av domkrafter. Innergarneringens andra plankgång på styrbords sida är nu på plats och fäst med franska bultar.
Antal besökare: 25.

 


V.26
Juni

Upp


Fortsatt arbete med tillverkning, tillpassning och infästning av upplängor över vattenlinjen. på babords sida är upplänga nr. 40 under tillpassning och infästning, upplänga nr. 18 är under utmallning. I aktern är spant nr. 50 under tillpassning och infästning. I aktern är nu också hela spant 52, som skall tjäna som förtöjningspollare, på plats. Arbetet med innergarneringen fortsätter med infästning av den tredje plankgången på styrbords sida. På babords sida är tredje plankgången under utmallning. Före infästningen av innergarneringsplankorna tjäras bottenstockarna och undersidan av plankorna.
Längs kajkanten har ytterligare fendrar i form av lastbils/traktordäck satts ut vid fören.
Antal besökare: 37.

 


V.27
Juli

Upp


Fortsatt arbete med att få upplängor och innergarnering på plats. Spant nr. 50 är insatt för tillpassning och infästning. Innergarneringens tredje plankgång är infästad med franska bultar både på styrbords och babords sida. Vid skadan på babords sida intill den främre betabjälken har nu bordläggningen pressats tillbaka till sitt rätta läge med hjälp av domkrafter.
Antal besökare: 52.

 


V.28
Juli

Upp


Arbetet med att få upplängorna och innergarneringen på plats fortsätter. I aktern är spantbro nr. 48 under utmallning. På babords sida är upplänga nr. 17 under infästning och tillpassning och nr. 16 och 22 är under förarbete. I fören är stävbinda nr. 3 på plats på styrbords sida och arbetet fortsätter med babordssidans del. Innergarneringens tredje plankgång är på plats och den fjärde plankgången har påbörjats på både babords och styrbords sida. I aktern sätts förstärkningar för motorbädden i form av extra upplängor mellan spant 37 och 38.
Antal besökare: 81.



V.29
Juli

Upp


Arbetet med att få upplängorna och innergarneringen på plats fortsätter. På babords sida är Upplänga nr. 2 och nr. 39 under tillpassning och infästning. Upplänga nr. 22 och 45 är under förarbete. På styrbords sida är upplänga nr. 6 under tillpassning. I aktern har upplänga nr. 51 satts på plats och spantbro nr. 48 är under infästning. I fören är stävbinda nr. 10 under utmallning. Dymling av stävbindor har påbörjats i fören. Efter att förstärkningarna för motorbädden mellan spant 37 och 38 kommit på plats har innergarneringens fjärde plankgång lagts på babords sida och är under arbete på styrbords sida.
Antal besökare: 114.



V.30
Juli

Upp


Spantbro nr. 46 i aktern är under arbete med tillpassning. På babords sida är upplänga nr. 46 under tillpassning och infästning och upplänga nr. 10 är under förarbete. Borrning av dymlingshål och dymling av upplängor fortsätter på babords sida. Innergarneringen är nu på plats upp till och med femte plankgången. Tjärning av insidan av skrovet kommer att påbörjas.
Antal besökare: 143.



Upp