SKANÖRS
KOGGEN
DAGBOK

Veckorapport 1998
Veckorapport 1999
vecka 01 - 10
vecka 11 - 20
vecka 21 - 30
vecka 31 - 40
vecka 41 - 52

Veckorapport 2000
Veckorapport 2001
Veckorapport 2002
Veckorapport 2003

 
Dagbok Skanörskoggen
 
Veckorapport 1999

vecka 11 - 20

Stävarna sågas ut.
Tillverkning av följebåt, en s.k. Slecht.
 
 
 
 
 
 
 
 
 


V.16
19-23 April


Upp


Torsdag 990422:
Arbetet med att såga ut förstäven tar sin början. Då denna saknas helt på Skanörskoggen använder man Bremenkoggen som förlaga och anpassar sedan dimensionerna till båtarnas relativa storlekar. Tyvärr visade det sig att man tvingades kassera den främre delen av kölstocken på grund av röta.
Man hittade dock en ny stock med samma egenskaper som den tidigare och slapp således ånyo att tillverka ett separat förstävknä.

De olika arbetsstationerna har etablerats. Ett konstverk har målats med koggen som förlaga för att utsmycka varvet på utsidan av planket mot den publika delen. Bodarna har målats i en enhetlig blå färg och vatten & avlopp installerats. Utseendemässigt ser varvet nu mycket bra ut och man börjar få kontinuitet på arbetsstationerna.


V.20
17-21 Maj


Upp


Tisdag 990518:
Följebåt till Koggen tillverkas av spillek. Denna är en hybridkonstruktion, fritt tolkad och projekterad av Harry Aloupeus. Harry har dock gjort beräkningar mycket efter en liknande följebåt till Bremerkoggen , en s.k. "Slecht", vilken är en typiskt flatbottnad transportbåt som användes i floder och träsk i de polsk-tyska områdena redan för omkring 500-600 år sedan. Dessa har sedan kommit att användas flitigt ända fram till våra dagar.

Båten som byggs på varvet har gjorts något kortare, bredare samt med högre bord än ursprungstypen för att den ska vara lite mer segelduglig. Åror, mast och segel, vilka är baserade på gamla foton, kommer såsmåningom att tillverkas. Den flatbottnade följebåten mäter 7 meter mellan stävarna, är 1,4 meter bred och har 60 cm höga bord.

Nåtarna drevas med ull och tjära. Båten är anpassad för att kunna ros med fem par åror och har 6 stycken spantpar. En del lärdom gavs vid detta bygge om att nyhuggen ek krymper mycket under varma sommardagar (ca 10-14%) och att detta i stor grad påverkar tätheten. Båten läckte dock inte särskilt mycket när sjösättningen ägde rum och träet expanderar igen då det kommer i kontakt med vattnet.

 

 


 



 
 
   
   
   
   

Upp