SKANÖRS
KOGGEN
DAGBOK

Veckorapport 1998
Veckorapport 1999
vecka 01 - 10
vecka 11 - 20
vecka 21 - 30
vecka 31 - 40
vecka 41 - 52

Veckorapport 2000
Veckorapport 2001
Veckorapport 2002
Veckorapport 2003

 
Dagbok Skanörskoggen
 
Veckorapport 1999

vecka 31 - 40

Den slutliga kölstocken sågas till.
Montering av stävarna till kölen. Myntnedläggningsceremoni.
Tillverkningen av spelen påbörjas.
Relingen snidas ut.
Sjöfartsverket tillkallas.
Sågning av bordplankor påbörjas.
Sista spantmallen sättes. Sjösättning av följebåten.
   
   
   
   
   
 
 
 


V.33
16-20 Augusti
Upp


Onsdag 990816:
Den nya kölstocken börjar sågas till för att passa in på stålkölen.


V.35
30 Augusti -3 September


Upp


Måndag 990830:
Nu är den nya kölstocken tillverkad, lyft på sin plats och håller på att passas in till stålkölen samt skarvas till rätt längd. Man sammanfogade de bägge köldelarna med hjälp av beck och skruvbultar. Därefter började man hyvla ned kölen till rätt proportioner. Kölstockens ovandel ska ha formen lite grann som en vagga och blir således tjockare vid stävarna än midskepps.

Den tunnaste tjockleken har preliminärt bestämts till 14 cm. Skanörskoggens köl hade en dimension av ca 30-32 x 22 cm, men då järnkölen på replikbygget tar upp förhållandevis mycket större krafter än motsvarande volym trä, blir koggens sammanlagda költjocklek endast 18 cm samtidigt som den som bredast mäter 52 cm. Detta motsvarar en dimensionering av kölen på 40 x 30 cm om hela kölen varit gjord i trä och kan således motta större belastning än orginalet. Kölen är flat och tillåter således vridmoment, om den skulle varit styv skulle den förr eller senare knäckas. Vidare avsmalnar den i de bägge ändarna, i förstäven mäter den 19 cm i bredd, i akterstäven 12 cm.

Fredag 990903: Montering av förstäven. Arbetet inleddes med en ceremoni där Björn Jakobsen började med att i ett förborrat hål i förstäven lägga en norsk 10-krona. I akterstävknäet ilades av Sven Rosborn en svensk 1 krona. Mynten ska enligt gammal tradition symbolisera lycka och välgång på de sju haven. Sedermera ska ett mynt också läggas i mastfoten när denna reses. Sedan påbörjades monteringen och inpassningen av förstäven.

När detta var gjort hällde man beck i skarven mellan förstäv och stävknäet, en bult drogs igenom för att hålla delarna på plats, varefter man lodade in stäven och fixerade denna. Becket fungerade mycket bra, man hade blandat mycket tjära och terpentin i och fick således den seghet man behövde. Sidosträvor hjälper till att hålla uppe konstruktionen.

Bultarna (2 st) skall sedermera utbytas mot trädymlingar. Stäven är lutad 60 grader, vilket är ungefär detsamma som på Bremenkoggen (58 grader). På Skanörskoggen gick lutningen på förstäven inte att bestämma exakt, då själva stäven fattas. Harry Alopaeus gjorde dock beräkningar på vinkeln utifrån de eroderade bordhalsarna och dessa stämde sedan väl överens med Bremenkoggens. Samma dag skedde monteringen av akterstäven.

Även denna fixerad på plats, beckades och förseddes med en genomgående bult samt sidosträvor för stabilitet. Akterstävens lutning på koggsvraket var uppmätt till mellan 28 och 30 grader räknat från lodlinjen, vid replikbygget sitter den med ca 30 graders lutning från lodlinjen.


V.36
6-10 September


Upp


Tillverkning av spelen har påbörjats. Dessa utgörs av gångspelet (kapstanen) samt vindspelet (ankarspelet), där gångspelet är en vertikalt stående och konformad träkonstruktion vars axel går igenom akterkastellets däck samt genomgår en ställning som tar upp vridkrafterna. Konen mäter 2,1 meter i höjd (1,5 meter ovan däck) och drivs med hjälp av 1,3 meter långa trähandtag som kan stickas in i de 6 stycken fyrkantiga hål som omger kapstanen på två olika nivåer (90 cm respektive 115 cm över däck).

Vindspelet är ett cylinderformat, horisontellt stående dragverk som är anpassad för tyngre arbeten. Detta kan exempelvis vara att hissa storrået eller, som dessa andra namn antyder, dra upp ankaret. Cylindern är 4 meter lång och 60 cm i diameter.
Denna är upphängd på två vertikalt stående och trappstegsformade balkar, vilka är infästa mellan akterkastelldäcket och akterdäcket. Med 90 graders mellanrum sitter en uppsättning av sammanlagt 12 fyrkantiga infästningar för handtag, detta för att man ska kunna flytta om handtagen och få nytt moment vareftersom man drar i spelet.

Inga spel är påträffade på Skanörskoggen men det måste anses som troligt att den var utrustad med en liknande konstruktion som Bremenkoggen.
Då de båda skeppen har ungefär samma storlek har man således tagit dimensioner och formen för spelen direkt från Bremenkoggen. Till skillnad från Bremenkoggen är dock handstängerna på Skanörskoggen anpassade för att användas på bägge spelen.


V.37

13-17 September

Upp




Efter att förstäv och akterstäv blivit monterade, inriktades arbetet på att bygga monteringshallen runt koggen färdig. Man ville ha taket monterat innan monteringsarbetet med spantmallarna tog sin början. Detta pågick fram till 990916. Den 17:e september satte man 4 stycken mallar med början från fören tills diskussion angående tjockleken på kölstocken satte stopp för vidare monteringar. Relingen till koggen har tillverkats och har givits ett utsågat spiralmönster, något som är hämtat direkt från Bremenkoggen.

V.38

20-24
September


Upp

990921: Sjöfartsverket tillkallades för att rådgöra angående tjockleken på kölstocken. Man diskuterade huruvida kölen skulle hyvlas ned ytterligare 6 cm, till en sammanlagd minimal tjocklek 12 cm, eller om man skulle låta den vara kvar vid de ursprungliga 18 centimetrarna. I jämförelse är Bremenkoggens köl 12 cm tjock (har inte någon järnköl). Således bestämdes att sjöfartsverket skulle avgöra vad som skulle gälla.

Tore Larsson från SFV kom och inspekterade kölstocken och menade att Harry Alopaeus uträkningar om en total tjocklek på 12 cm var det som borde gälla. Man satte därför igång med att hyvla ner stocken till mått som stämde överens med dessa projekteringar, varefter monteringen av spantmallarna fortsatte.

Sjöfartsverket hade dessutom önskemål om en extra slitköl under järnkölen. Harry Alopaeus lade då fram sina teorier om seglings och lastegenskaper, vilka eventuellt kommer att ändras vid ett sådant förfarande. Därför bestämdes att frågan om en extra slitköl skulle skjutas upp tills efter att man provseglat koggen i färdigt skick.

Man diskuterade även däckets konstruktion. Sjöfartsverkets krav är att det inte fick läcka in vatten genom däcket. Man hade diskuterat om att ha 30 mm tjocka däcksplank med en drevning bestående av sikaflex i botten och beck överst. Problem kunde dock uppstå med att plankorna börjar svikta inbördes vid belstning, då dessa inte ligger kant i kant och inte har någon fjädring emellan utan bara en öppen spalt på c:a 5 mm. Påföljden skulle då kunna bli att sikaflexen så småningom släpper och ett läckage uppstår.

Harry Alopaeus menar att man kunde eliminera detta problem genom att man först lade en 20mm plywoodskiva på däckstockarna och sedan monterade 12mm tjocka plank ovanpå dessa, så att det såg ut som ett däck. Man skulle således eliminera problemet med sviktande däcksplankor, eftersom plywoodskivan tar upp och fördelar kraften över ett stort område.
Sedemera avslogs dock detta förslag eftersom metoden ansågs som ej behörig på ett seriöst replikbygge. Man skulle istället se sig om efter en mer historiskt riktig lösning. På konstruktionen av kölstock och en eventuell slitköl har det erhållits ett protokoll från SFV, vilket finns arkiverat på Fotevikens Museum.


V.39

27 September- 1 Oktober

Upp

 


990927:
Man fortsatte sättningen av spantmallarna enligt befintliga ritningar. 9 stycken var nu satta på plats. Man kan börja se hur stor koggen kommer att bli, ett verkligen imponerande bygge. Sågning av bordplankor. Dessa kommer att variera mellan 4 och 5 cm i tjocklek, beroende på hur högt bordgången ligger.

Högre upp på skeppet avtar tjockleken, vilket är förenligt med Bremenkoggens replikbygge och grundar sig i att de nedersta borden ska kunna ta upp grundstötar bättre. På Skanörskoggen finns 7 stycken bordplankor bevarade på styrbord sida och 5 stycken på babord.

De tre första borden närmast kölen ligger på kravell (motliggande) hela vägen från för till akterstäv, sedan är stråken byggda i klinker (överlappande). Bredden på bordplankorna skiftar mellan 35 och 38 cm och tjockleken mellan 4-4,5 cm.


V.40

4-8 Oktober

Upp

 


Torsdag 991007:
Idag sattes den sista lilla spantmallen i fören. Samtidigt monterade man akterspantsmallarna färdigt på sina respektive platser. Den lilla följebåten sjösattes, hon flöt fint och läckte ytterst lite men kommer att bli helt tät när båten legat i vattnet en tid och träet fått expandera. Man har årtullarna kvar att montera samt åror och rigg att tillverka. Harry Alopaeus är nu sysselsatt med att ta fram de linjeritningar som ska ligga till grund för turningen.
   
   
   
 
 
   
   
   
   

Upp